نگاهی به فیلم عشق آتشین Passion

نگاهی به فیلم عشق آتشین Passion

  • بازیگران: راچل مک آدامز ـ نومی راپاس و …
  • فیلم نامه: برایان دی پالما اقتباس از روی فیلم نامه ای از آلن کورنئو و ناتالی کارتر
  • کارگردان: برایان دی پالما
  • ۱۰۵ دقیقه؛ محصول آلمان و فرانسه؛ سال ۲۰۱۲
  • ستاره ها: ۱ از ۵

استاد

خلاصه ی داستان: کریستین که رئیس ایزابل در یک شرکت تبلیغاتی ست، ایده ی او را به نام خود می زند و این موضوع موجب ناراحتی ایزابل می شود در عین حال آن دو همدیگر را دوست هم دارند. وقتی که کریستین کشته می شود، ایزابل به دلیل انگیزه هایی که دارد، متهم ردیف اول است …

یادداشت:  برخورد با سینمای دی پالما، برای من موضوعی ست  بسیار شخصی و شدیداً درونی که لزومی به توضیحش نیست. این دلبستگی به دنیای استاد، آنقدر زیاد است که هیچ وقت دوست ندارم لذت و هیجانش را با شخص دیگری تقسیم کنم و   متأسفانه صحبت درباره ی فیلمِ بدِ فیلمسازی که در زندگی ام بسیار به او مدیونم، کار بسیار طاقت فرسا و ناراحت کننده ای ست. استاد باطری تمام کرده است. همه چیز به شکل رقت انگیزی آشفته و بهم ریخته است طوریکه از یک جایی به بعد، آدم از خودش سئوال می کند آیا واقعاً بالا رفتن سن استاد اینگونه همه چیز را خراب کرده است؟ آیا باعث شده بی حوصله و بی دقت شود؟ فیلم ملغمه ای ست از تکنیک ها و تمهیدات بصری او که در حد اعلاء در فیلم های سابق، دیده بودیمشان؛ دو کادره شدن قاب، تدوین موازیِ دو سکانس هیجان انگیز که در نهایت به یکدیگر ختم می شوند، نمای نقطه نظر شخصیت های داستان که علاوه بر جذابیت بصری، از لحاظ مفهومی کارکردی چندگانه دارند و … . این تمهدیدات، در اینجا تبدیل شده اند به صحنه های بی رمقی که بود و نبودشان در بطن اثر هیچ تأثیری ندارد و انگار زورکی و تنها برای یک امضای شخصی، به کار چسبانده شده اند. شخصیت ها و روابط بینشان، آنقدر سردرگم و پادرهواست که بعد از پایان فیلم، امکان ندارد متوجه بشوید کی به کی بود؛ دِرِک چه کرد؟ چرا رابطه ی او با کریستین و بعد ایزابل اینقدر ضعیف و نامفهوم است؟ دانی، منشی کریستین این وسط چه نقشی دارد؟ چطور مثل آب خوردن گره گشایی پایانی را انجام می دهد؟ اصلاً خود ایزابل کیست و خواب دیدن های او به چه علت است؟ ماجرای خواهر دوقلوی کریستین این وسط چه معنایی دارد؟ پلیس های داستان چرا اینقدر احمق و گیج و گول هستند و چرا اینقدر راحت حرف های متهمان را باور می کنند؟  قرار بوده برای هر کدام از آدم های داستان، انگیزه ای برای قتل کریستین تراشیده شود تا بیننده در تعلیق بماند اما حیف که پردازش پادرهوا و گنگ آدم های داستان، این اجازه را نمی دهد که بتواند روی داستان تمرکز کند. هر چه به پایان نزدیک تر می شویم، کلاف فیلم سردرگم تر می شود تا جایی که تیتراژ پایانی، آدم را شوکه می کند؛ فیلم بین زمین و هوا معلق می ماند و آخرش هم نمی فهمیم چه اتفاقی افتاده … خیلی ناراحتم از اینکه جدیدترین فیلم فیلمساز محبوبم، اینطوری از آب در آمده است. امیدوارم استاد دوباره به دوران اوج خود برگردد. هیچ وقت آن سرتیترِ مجله ی « فیلم » را که پرونده ای بود درباره ی سینمای دی پالما، فراموش نمی کنم: (( جایی همان بالا، کنار هاوکز و هیچکاک.)) او برای من معنای واقعی سینماست، با تمام لذت هایش.

این فیلم، بازسازی فیلم « جنایت عشق » ساخته ی آلن کورنئوست.

این فیلم، بازسازی فیلم « جنایت عشق » ساخته ی آلن کورنئوست.

۶ دیدگاه به “نگاهی به فیلم عشق آتشین Passion”

  1. هومن گفت:

    بیشترین لطمه رو فیلم از فیلمنامه حساب نشدش خورد
    چون به نظرم بازیگرا بازی قابل قبولی داشتن
    از نظر فنی هم مشکل خاصی نداشت فیلم

  2. آلن کورنو گفت:

    روزنامه شرق، یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۰، صفحه ۱۰

    آخرین مصاحبه پیش از مرگ آلن کورنو درباره «جنایت عشق»
    همیشه از ناامید شدن می ترسم
    امانوئل فروآ
    ترجمه: پریا لطیفی خواه
    کارگردان «تمام صبح های جهان» و «سری نوآر» در سن ۶۷ سالگی با ساختن تریلر هیچکاکی «جنایت عشق» بار دیگر به سراغ عشق و علاقه قدیمی اش رفته است. آلن کورنو در داستان رقابت میان کریستین (کریستین اسکات تامس)، یک زن بیرحم که به کار تجارت مشغول است و ایزابل (لودیوین سینیه)، دستیار او، به فضای فیلم های نوآر رفته است. این کشمکش، آزار، تحقیر و بن بست اخلاقی، توطئه و جنایت بی عیب و نقص در درون یک شرکت چند ملیتی رخ می دهد.

    • آلن کورنو گفت:

      نگاهی به فیلم جنایت عشق Love Crime
      فرستاده شده توسط damoon در تاریخ خرداد ۱۵, ۱۳۹۲ در خارجی | بدون دیدگاه

      بازیگران: لودوین سینیه ـ کریستین اسکات توماس و …
      کارگردان: آلن کورنئو
      ۱۰۴ دقیقه؛ محصول فرانسه؛ سال ۲۰۱۰
      ستاره ها: ۲ از ۵

      شخص مناسب، وقت مناسب، مکان مناسب

      خلاصه ی داستان: ایزابل منشی کریستین در کارهای شرکت است. کریستین به او علاقه نشان می دهد و وقتی با بی اعتنایی ایزابل مواجه می شود، به هر شکل ممکن سعی می کند تحقیرش کند تا اینکه فکر شیطانی ای به ذهن ایزابل خطور می کند …

  3. آلن کورنو گفت:

    واقعا متوجه نشدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟ از ۱۵ خرداد تا ۲۲ تیر ۹۲٫ تو این فاصله کم متوجه نشدین که این فیلم کپی و در واقع بازسازی بسیار افتضاح همون فیلمه که براش نقد نوشتین…؟؟؟؟؟؟؟
    پ.ن. فیلم آلن کورنو واقعا یه چیز دیگه بود

  4. زز گفت:

    چی نوشتی اصن!؟

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای خانگی من – نقد و بررسی فیلم