سینما و اغذیه: هله هوله های ما، هله هوله های آن ها

سینما و اغذیه: هله هوله های ما، هله هوله های آن ها

قسمت غیرقابل چشم پوشی برای سینماروهای تفریحی، خرید اغذیه با به قول خودمان هله هوله و تناولش در حینِ پخش فیلم است. اصلاً فروختن این هله هوله ها در دنیا، خودش بخشی از چرخش اقتصادی یک کشور است. درباره ی این اغذیه ها، می شود پرونده ای جداگانه تشکیل داد. این عادت، به شکل مستقیم، به فرهنگ یک مملکت و به طور اخص، فرهنگ سینماروهای یک کشور بستگی دارد و از دو جنبه می شود به آن نگاه کرد. یکی بحثِ میزانِ ارزش غذاییِ هله هوله ای ست که خریداری می شود و دیگری نوعِ استفاده از آن در سالن سینما. در موردِ اول، طبیعتاً این هله هوله ها، همانطور که از اسمشان هم پیداست، ارزش غذایی چندانی ندارند و تنها یک سرگرمی حساب می شوند برای مشغول بودنِ دهان. اما موردِ مهم تر، نوعِ استفاده از آن هاست در سالن های سینما که مخصوصاً در ایران، جای بحث فراوانی دارد. چه بسیار برخورد کرده ایم با آدم هایی که به سینما آمده اند، هشت نه نفر کنار هم ردیف نشسته اند و دستِ هر کدام هم یک پاکت چیپس دیده می شود که نگهش داشته اند تا درست وقتی تیتراژ ابتداییِ فیلم شروع شد، به شکلی هماهنگ و با سر و صدایی فراوان، پاکت ها را باز کنند و شروع کنند به خوردن. فیلم که آغاز می شود دیگر نمی شود چیزی شنید از بس که صدای خرت خرت پاکت ها زیرِ دستانِ آن ها و همچین خرت خرتِ چپپس ها زیرِ دندانشان بالاست. حالا تازه از کثیفی سالن، بعد از پایانِ نمایش فیلم هم می گذریم که بحثی کلی تر است و می شود تعمیمش داد به فرهنگ پایین اجتماعی ( برعکسِ ادعاهای فراوان در این زمینه ). در این پُست، با چند خوراکی متنوع در نقاط مختلف دنیا آشنا خواهیم شد. هله هوله هایی که البته چندان هم شکم پُر کن و دهان پُر کن و تنها برای گذراندن وقت به نظر نمی رسند بلکه خوراکی ای با ارزش غذایی بالا محسوب می شوند که برای آدم مفید هم هستند.  

هلند: شیرین بیان شور

هلندی ها بیشترین مصرف سرانه ی شیرین بیان در دنیا را در اختیار خود دارند ( حدوداً چهار پوند برای هر نفر! ). آن ها علاقه ی زیادی دارند که هنگام دیدن فیلم، آب نبات هایی را که از این گیاه به دست می آید، بجوند. آن ها به این آب نبات ها « قطره » می گویند. البته برخی از این آب نبات ها، شور هم هستند و ظاهراً این شیرین بیان های شور، طرفدارِ بیشتری در میان سینماروها دارند. ( آنوقتدیگر چرا شیرین بیان؟! )

شیرین بیان های آب نباتی

شیرین بیان های آب نباتی

اسپانیا: مشروبات الکلی و کوکتیل کوکاکولا

اهالی باسک، این معجون که اولین بار خودشان در خانه هایشان درست کردند را یواشکی به سالن های سینما می آوردند! خب، تصور اینکه هنگام دیدنِ فیلم، چه اتفاقی برای آن ها می افتاده، چندان سخت نیست!

اسپانیایی ها راحت تر می توانند فیلم های بد را تحمل کنند!

اسپانیایی ها راحت تر می توانند فیلم های بد را تحمل کنند!

 

کره جنوبی: شاه بلوط بوداده

یک خوراکی سالم برای مردم کره جنوبی که نه تنها در تمام طول سال استفاده می شود بلکه هنگام دیدن فیلم ها هم مورد استفاده ی زیادی دارد.

تنقلات سالم کره ای ها

تنقلات سالم کره ای ها

ژاپن: ایواشی سیمبی

ایواشی سیمبی، متشکل از ماهی های ریزی ست که در شکر و سویا، حسابی سرخ شده اند و ظاهراً بسیار هم ترد هستند. تصور کنید به سینما می روید و با خودتان ماهی سرخ کرده می برید تا با شروعِ فیلم، مشغولش شوید!

ایواشی سیمبی

ایواشی سیمبی

تایلند: تام یام پاپکورن

تام یام در واقع جواب دندان شکن تایلندی هاست به سیب زمینی های سرخ کرده ی فرانسوی یا همبرگر؛ یک هله هوله ی پر مصرف که هر کسی در هر جایی استفاده اش می کند و خیلی سالم تر از همسلفان آمریکایی اش است. باید یک چیزی باشد در مایه های همان پاپکورن هایی که خودمان می خوریم.

تام یام

تام یام

روسیه: خاویار بلوگا

شهروندان مسکو، دوست دارند زندگی بی دغدغه شان را حتی داخل سالن های سینما هم ادامه بدهند. این خاویار گرانقیمت، که از بهترین و معروفترین نوع خاویار است، در جایگاه وی آی پی در برخی سینماهای شهر، سرو می شود. حدس زدن اینکه برای چه کسانی سرو می شود، کارِ چندان سختی نیست!

این یکی باید خوابش را ببینیم!

این یکی باید خوابش را ببینیم!

هندوستان: ساندویچ پنیر و ادویه

شاید به خوبی خاویار بلوگا نباشد اما خب جزو اغذیه های محبوب هندی ها محسوب می شود که آن را در سینما هم همراه خود دارند. ظاهراً این اغذیه در زندگی هندی ها نقش کلیدی بازی می کند.

در مایه های نان و پنیر خودمان. یک اغذیه ی سالم

در مایه های نان و پنیر خودمان. یک اغذیه ی سالم

آمریکا: چیپس سیب زمینی با فوندوی پنیر آبی

برخی سالن های سینمای آمریکا، درست مثل کابین های درجه ی یک هواپیما هستند با این تفاوت که در این سالن ها، پرده های عظیم نمایش هم وجود دارد. و البته در کنار این ها، صندلی هایی راحت، منوی غذایی پر و پیمان و در کنار این ها، چیپس سیب زمینی با فوندوی پنیر آبی! میل کنید و از فیلم لذت ببرید!

چیپس که معلوم است اما فوندوی پنیر آبی کدام است؟!

چیپس که معلوم است اما فوندوی پنیر آبی کدام است؟!

لیتوانی: کواس

« کواس » نوشیدنی گازدار روس‌ها است که از نان گرفته می‌شود و به « کُلای روسی » یا « نوشابه روسی » معروف است. کواس در لغت به معنای « خمیر مایه » می‌باشد و طعمی شبیه به آبغوره دارد و البته کمی شیرین است. منشا تولید کواس به پنجاه قرن پیش و اوایل پیدایش تولیدات آبجو برمی‌گردد. کواس که شباهت زیادی به ماءالشعیر دارد نوشیدنی مورد علاقه بسیاری از مردم کشورهای اسلاوی و عضو اتحادیه جماهیر شوروی سابق مانند بلاروس، اوکراین، لیتوانی، لهستان، استونی، لتونی، قزاقستان، ارمنستان و البته روسیه است. برای اولین بار از کواس در تواریخ کهن روسی، در سال ۹۸۹ سخن به میان آمده است اما روش تهیه و نام کسی که برای اولین بار کواس را تهیه کرده است هنوز هم یک راز مانده است. حکایت‌هایی در مورد این که کواس اولین بار طی یک اشتباه تولید شده است، وجود دارد. یکی از قصه‌ها می‌گوید که یک کیسه پر از دانه‌ها و غلات خیس می‌شود و به این ترتیب دانه‌ها شروع به رشد می‌کنند و کشاورز تصمیم می‌گیرد برای جلوگیری از به هدر رفتن این محصول از آن آرد تهیه کند. اما کشاورز قصه نمی‌تواند از این محصول نان درست کند و بنابراین تصمیم می‌گیرد که کمی آب به آن اضافه کرده و بجوشاند و به این ترتیب نوعی مالت که بعدها آن را کواس خواندند، حاصل می‌شود. هنوز هم فروشندگان کواس در خیابان‌های بسیاری از کشورهای اسلاوی و عضو اتحادیه جماهیر شوروی سابق دیده می‌شوند. یک ضرب‌المثل قدیمی روسی می‌گوید « کواس بد بهتر از آب خوب است. »   ( مبنع iras.ir )

مکان هایی که کواس را می فروشند

مکان هایی که کواس را می فروشند

منبع: با اندکی تغییر و تلخیص  از http://www.travelandleisure.com

۵ دیدگاه به “سینما و اغذیه: هله هوله های ما، هله هوله های آن ها”

  1. نگین گفت:

    خیلی جالب بود ممنون.

  2. مرسی از مطلبتون،یادم باشه هیچ وقت توی ژاپن نرم سینما حتی اگه فیلم اصغر فرهادی اکران شده باشه!همون پردیسای خودمون که پاپ کرن دارن،خیلی مطلوب ترن !

  3. سینا گفت:

    نمی دونم چرا هربار این سایت جدیدتون رو باز می کنم کل کامپیوترم قفل می شه.امروز سر کار هم امتحان کردم اینجوری شد ولی حدود ۳۰ ثانیه اما تو خونه بین ۲ تا ۳دقیقه اینجوری می شه.چرا؟
    (البته فقط با internet explorer با بقیه مرورگرا سایت مشکل نداره)

    • damoon گفت:

      من هم در مرورگر اینترنت اکسپلورر خودم امتحانش کردم و طبق گفته ی شما، برای لحظاتی قفل کرد. فکر می کنم این مشکل به دلیل قدیمی بودنِ نسخه ی مرورگر باشد. کمااینکه وقتی با نسخه ی جدیدِ همین مرورگر اکسپلورر امتحان کردم، هیچ مشکلی بوجود نیامد. به نظرم یا نسخه ی مرورگر خود را جدید کنید یا از مرورگرهای دیگر استفاده کنید. در هر حال، خودِ سایت مشکلی ندارد. اگر این ها را امتحان کردید و باز هم نتیجه ای نگرفتید، اطلاع رسانی کنید لطفاً.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای خانگی من – نقد و بررسی فیلم