پوستر فیلم ها، از گذشته تا امروز و چند پوستر به سبک تایلندی

پوستر فیلم ها، از گذشته تا امروز و چند پوستر به سبک تایلندی

هیچ کس از اهمیت پوستر در سینما به عنوان عاملی برای معرفی فیلم و جذب تماشاگر به سالن غافل نیست. بهرحال پوسترِ فیلم قدمتی به اندازه ی خودِ سینما دارد. امروزه پوستر فیلم ها تغییرات زیادی کرده؛ از یک سو ایده پردازیهای هوشمندانه ای که سبب می شود داستان، حال و هوا و تمِ فیلم در طراحی اش نمود داشته باشد تا اینگونه، تماشاگر با دیدن آن دستش بیاید که با چه فیلمی سر و کار خواهد داشت. حالا دیگر پوستر فیلم، صرفاً برای معرفی یک فیلم نیست، بلکه خودش تبدیل به نوعی هنر شده که در عین حال در چرخش اقتصادی سینما هم نقش مهمی ایفا می کند. از سوی دیگر، تبدیل روش سنتی نقاشی پوسترها با دست، به روش مدرن نقاشی آن ها که به کمک کامپیوتر و انواع و اقسام برنامه های کامپیوتری انجام می گیرد، این هنر ـ صنعت را بیش از پیش دگرگون کرده است. جذاب ترین پوسترها با بهترین ایده ها، به دست برنامه های کامپیوتری سپرده می شوند تا همه چیز شکیل و جذاب جلوه کند و چشم بیننده را خیره نماید. حالا دیگر پوستر فیلم ها، از ذهن خلاق انسان های باهوش و باذوق  می گذرد و  توسط ابزارهای کامپیوتری به مرحله ی اجرا در می آید. یادم نرفته که در دهه های شصت و حتی تا میانه های دهه ی هفتاد، پوسترهای سر درِ سالن های سینمای ایران را با دست نقاشی می کردند که معمولاً هم در آن، چهره ی آدم ها، دفرمه بود. یادم هست خیلی سال پیش ها، وقتی پوستر فیلمی را روی سر درِ سینما دیده بودم ( اسم فیلم الان یادم نیست )، تا مدت ها نتوانستم تشخیص بدهم آن هنرپیشه ای که کله ی طاسی دارد و اخم کرده، چه کسی می تواند باشد! آنوقت ها هم مثل امروز، هیچ ظرافتی در هیچ چیز به کار نمی رفت. بهرحال الان دیگر خبری از آن پوسترهای با دست نقاشی شده نیست اما این بی ظرافتی را مثلاً می توانیم در مجسمه ها و تمثال هایی که در میادینِ مختلف ساخته اند، ببینیم؛ همچنان بی ظرافت و زمخت. مثل همیشه فقط « باید » یک چیزی ساخته شود، اینکه « چطور »، مهم نیست. بگذریم. در تایلند دوباره برگشته اند به همان سنت قدیم. جایی که پوستر فیلم ها، با دست نقاشی می شد. اما این نقاشی ها با آن چیزی که ما از سینمای خودمان به یاد می آوریم، زمین تا آسمان متفاوت است. این پوسترها، با ظرافت و دقت فراوان و صرف وقتِ زیاد کشیده شده اند و همگی هم بر محور هارور مووی ها می چرخند. فیلم هایی معروف و محجور. دیدنِ این نقاشی ها دلِ آدم را آشوب خواهد کرد، انگار که خودِ فیلم ها را دیده باشیم. دقت کنید که سازنده ی این نقاشی ها،  آثار هنری خلق کرده است و این ها صرفاً یک پوسترِ ساده برای معرفی فیلم نیستند. تشخیص نامِ برخی فیلم ها، ساده است و تشخیص برخی دیگر، تقریباً غیرممکن!a-nightmare-on-elm-street-VI-1991

death-ship-1980evil-dead-1981ghost-nursing-1982ghoulies-1985jaws-1975manhattan-baby-1982re-animator-1985scanners-1981subspecies-II-bloodstone-1990sthe-amityville-horror-1979the-lamp-1987the-terminator-1984

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای خانگی من – نقد و بررسی فیلم