نگاهی به فیلم مکانی آنسوی کاج ها The Place Beyond the Pines

نگاهی به فیلم مکانی آنسوی کاج ها The Place Beyond the Pines

  • بازیگران: رایان گسلینگ ـ بردلی کوپر ـ اوا مندز و …
  • فیلم نامه: دِرِک سیانفرانس ـ بن کوچیوـ داریوس مَردِر براساس داستانی از دِرِک سیانفرانس و بن کوچیو
  • کارگردان: دِرِک سیانفرانس
  • ۱۴۰ دقیقه؛ محصول آمریکا؛ سال ۲۰۱۲
  • ستاره ها: ۳ از ۵

مکانی غم انگیز، آنسوی کاج ها

خلاصه ی داستان: لوک، جوانی ست که روزگارش را با موتورسواریِ نمایشی در شهربازی های شهرهای مختلف آمریکا سپری می کند. یک روز با رومینا، عشق دوران گذشته اش روبرو می شود که آمده او را ببیند و در عین حال متوجه می شود که رومینا از او بچه ای دو ساله دارد. لوک، تلاش می کند هر طور شده وظیفه ی پدری اش را به جا بیاورد اما پولی در بساط ندارد تا اینکه یکی از دوستانش به او درباره ی دزدی از بانک می گوید …

یادداشت: سیانفرانس با فیلمِ خوبِ اولش « ولنتاین غم انگیز » ثابت کرده بود که کارگردان خوش قریحه و با استعدادی ست که می تواند نامش را در بین کارگردانان جا بیندازد و هر فیلمش مایه ی کنجکاوی مخاطبین باشد. انتظاری که البته با دومین فیلمش برآورده می کند و حالا می شود به راحتی گفت که در آینده از این کارگردان، فیلم های بهتری خواهیم دید و نامش را به یاد خواهیم سپرد. فیلم « مکانی آنسوی کاج ها»، سه نیمه است؛ نیمه ی اولش داستانِ لوکِ خوش تیپ را شاهدیم. جوانی آس و پاس و عاشق خطر کردن که روزی پی می برد، از دختری که قبلاً عاشقش بوده ( و انگار هنوز هم هست )، بچه ای دارد و حالا تلاش می کند از پسرش مراقبت کند تا حدی که برای این کار دست به دزدی از بانک هم می زند اما در آخرین عملیاتش، بی گدار به آب می زند و گیر پلیس می افتد. اینجاست که اِوِری، پلیسِ داستان وارد ماجرای فیلم می شود. اِوِری لوک را می کشد و نیمه ی دوم فیلم به او تعلق دارد که هر چند اطرافیان، همکاران و خانواده اش او را قهرمانی می دانند که جانش را برای آرامش آن ها به خطر انداخت، اما خودش دجار عذاب وجدانِ بدی شده است. او نه تنها با این فکر آزاردهنده دست و پنجه نرم می کند که بچه ای را بی پدر کرده است، بلکه خودش به خوبی می داند که برای تبرئه شدن، به مأمورین بازجویی و قاضی درباره ی نفر اولی که هنگام درگیری شلیک کرده، دروغ گفته است: این خود اِوِری بود که ابتدا به دزد شلیک می کند. اِوِری که حالا احساس می کند ناجوانمردانه به موقعیت یک قهرمان در آمده است، همکارانش را که غرق در فساد و همدستی با خلافکاران هستند، لو می دهد تا شاید ذره ای از عذاب وجدانش را کم کند اما … اما به پانزده سال بعد می رویم و قسمت سوم فیلم. جایی که حالا اِوِری آدم سیاسی مهمی شده و غرق در انتخاباتی ست که برای فرمانداری شهر، پیش رو دارد. اما دست تقدیر، یا حالا هر چیز دیگری که دوست دارید اسمش را بگذارید، کاری می کند که اِوِری دوباره درگیر همان ماجرایی بشود که پانزده سال پیش در آن غرق شده بود. گذشته او را رها نکرده، بلکه به صورتی دیگر، رویش را به او نشان داده است؛ جیسون، پسرِ لوک که حالا جوانی به شکل و شمایل پدرش شده است، از سر اتفاق، با پسرِ اِوِری آشنا می شود و این آشنایی، اِوِری را برمی گرداند به همان خبطی که در گذشته مرتکب شده بود. حالا اِوِری باید تقاص اشتباهش، تقاص آن دروغ بزرگ و تقاص کشتن یک آدمِ دیگر را  بدهد. وقتی پسرِ لوک، او را با تهدید اسلحه، به میان جنگل می برد و همه چیزش را، هویتش را، لباسش را و حتی ماشینیش را از او می گیرد و او را تک و تنها در میان جنگل رها می کند، انگار اِوِری دوباره باید از نو به دنیا بیاید و اگر ممکن باشد، گذشته اش را فراموش کند. آدم های فیلم سیانفرانس، همگی هم خوب و هم بد هستند، ما همانقدر که می توانیم با لوک همذات پنداری کنیم و محقش بدانیم، همانقدر هم می توانیم اوری را درک کنیم. همانقدر که لوکِ خوش تیپ و تنها، برای حفظ آن چیزی که خانواده می نامیم، دست به عملی می زند که برخلاف میلش است، اوری هم برای حفظ خانواده اش همه کاری می کند، اما خب، دست زمانه، یا حالا باز هم هر چه می خواهید اسمش را بگذارید، بچه ی ناخلفی نصیب او می کند که اوری را بارها دچار دردسر می کند. البته حضور پسرِ اِوِری هم تبدیل می شود به ضعیف ترین بخش فیلم، چرا که حضور پررنگی ندارد، کنشِ چندانی انجام نمی دهد و نقشش آنقدرها در داستان برای بیننده واضح نمی شود و البته دقیق تر که نگاه کنیم، جز در نقش حلقه ی اتصال بین جیسون و پدرش ظاهر شدن، کارِ دیگری انجام نمی دهد.

لوکِ خوش تیپ ...

لوکِ خوش تیپ …

یک دیدگاه به “نگاهی به فیلم مکانی آنسوی کاج ها The Place Beyond the Pines”

  1. دوست گفت:

    اگر این فیلم راهندیها می ساختند شاید فیلم جذاب تر میبود چون همه جا سایه امیتا باچان پیدا بود

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای خانگی من – نقد و بررسی فیلم