نگاهی به فیلم دون جان Don Jon

نگاهی به فیلم دون جان Don Jon

  • بازیگران: جوزف گوردون لویت ـ اسکارلت جوهانسون ـ جولیان مور و …
  • نویسنده و کارگردان: جوزف گوردون لویت
  • ۹۰ دقیقه؛ محصول آمریکا؛ سال ۲۰۱۳
  • ستاره ها: ۲/۵ از ۵

یک گوشزد مهم

خلاصه ی داستان:  جان جوانی ست که تنها زندگی می کند و فکر و ذکرش دخترها و رابطه با آن هاست. او با اینکه مشکلی در کنار آمدن با دخترها ندارد، اما همچنان لذتی که با دیدنِ فیلم های هرزه نگارانه به او دست می دهد را با چیز دیگری عوض نمی کند. آشنایی او با باربارای زیبا، کم کم مسیر زندگی اش را تغییر می دهد …

یادداشت: گوردون لویت در اولین فیلم بلندش، بعد از ساختن چند فیلم کوتاه، نه از لحاظ فیلم نامه و نه از لحاظ کارگردانی، البته چیز چشم گیری ارائه نداده اما در عین حال می توان از « دون جان » ( که بازی لفظی ای ست با دون ژوانِ معروف ) به عنوان فیلمی بامزه که خودش، مرزهای خودش را معلوم می کند و نمی خواهد خودش را بیش از حد « بگیرد »، نام برد. فیلم دست گذاشته روی مقوله ی آسیب شناسی تماشای فیلم های هرزه نگارانه. جان، خودش را غرق کرده در تماشای اینگونه فیلم ها طوریکه حتی تماشایشان را بر بودن با دختران واقعی ترجیح می دهد، چرا که به دلایلی که خودش هم در فیلم می گوید ( که خب طبیعتاً نمی شود اینجا ذکرش کرد! ) مزیتِ دیدنِ اینگونه فیلم ها، بیشتر از دخترکانی ست که پیش او می آیند. همین امر موجب می شود جان، دیگر نتواند با آدم های واقعی، در چارچوب یک رابطه ی منطقی، ارتباط برقرار کند. دیدن اینگونه فیلم ها، چنان رویش اثر گذاشته که سطح توقعش را بالا برده و احساس می کند لذت بردن در دنیای واقعی کاری ست غیرممکن. در واقع گوردون لویت با نگاهی کاملاً واقع گرایانه و البته روانشناسانه به این موضوعِ مهم و فراگیر نزدیک شده است و با جسارت هم این کار را کرده است. آشنایی جان  با باربارا، دختر زیبایی که در کافه با او آشنا شده، می رود که مسیر زندگی اش را تغییر دهد. او کم کم سعی می کند عادات زشت گذشته را کنار بگذارد و با دوست جدیدش، تجربه ی جدیدی بگذراند. اما قصه ی فیلم از همین جاست که کم کم مسیری نزولی را طی می کند؛ تکلیف باربارا معلوم نیست. معلوم نیست او دقیقاً چه موضعی درباره ی جان دارد و چرا در حالیکه نشان می دهد عاشق جان است اما در همین حال رفتاری اغواگرانه با او در پیش می گیرد؟ اینگونه است که آغاز مشکل بین جان و باربارا هم بسیار سردستی و سهل انگارانه جلوه می کند؛ جایی که باربارا از روی تاریخچه ی مرورگرِ اینترنتِ جان، پی می برد که هنوز عادت سر زدن به سایت های آنچنانی را از سر بیرون نکرده و همین باعث می شود در حالیکه هنوز تکلیفمان را با او مشخص نکرده ایم، از داستان بیرون برود و نوبت برسد به ایستر که انگار بهتر و بیشتر جان را درک می کند. اما خب، فیلم در این زمینه هم چندان چیزی نشانمان نمی دهد؛ آیا اینکه مثلاً ایستر درباره ی ضررهای فیلم های هرزه نگارانه برای جان توضیح می دهد، کافیست که جان عاشق او شود؟ او چه چیزی بیشتر از باربارا دارد؟ هم پیر است و هم چهره اش به هیچ عنوان قابل مقایسه با باربارا نیست. اتفاقاً اگر قرار بوده همین غیرقابل مقایسه بودنِ دو زن مد نظر باشد تا عشق جان به ایستر از نوع افلاطونی جلوه کند، همانطور که ذکرش رفت، چنین اتفاقی نیفتاده است. اینکه متوجه می شویم او همسر و فرزندش را در تصادف از دست داده، چه چیزی به شخصیت او اضافه می کند؟ در کل، کشمکش جان با این دو زن چندان جذاب و قابل باور درنیامده و همین موجب می شود هر چند فیلم گوشزدهای به جا و مهمی دارد درباره ی ضررهای انکارناپذیر دیدن فیلم های هرزه نگارانه، اما در عمل چیزی نشانمان نمی دهد.

گوردون لویت در قسمت هایی، هوشمندانه عمل کرده: حضور جان در مکان هایی مشخص از قبیل سالن بدنسازی، کلاس دانشگاه، اتاقک اعتراف کلیسا، پشت فرمان ماشین، در طول فیلم، بارها تکرار می شود تا علاوه بر ایجاد لحنی طنز و حال و هوایی بامزه و جمع و جور در جهت پرداختِ بهترِ شخصیت جان ( عصبانیتِ دائمیِ او پشت فرمانِ ماشین، دعا خواندنش هنگام حرکات بدنسازی و … )، تغییر جان ـ هر چند در ظاهرِ قضیه ـ ، با تغییرات کوچک در ریتم تکراری این صحنه های علامت گذاری شده، به شکل عینی نشان داده شود. مثل صحنه ی بدنسازی که هر بار با دو نمای ثابت و از یک زاویه، ابتدا جان را در کریدور سالن می بینیم و بعد در حال وزنه زدن. اما در مرتبه ی آخر، که او از لحاظ روحی تغییر کرده، اینبار وقتِ گذشتن از کریدور، می ایستد و وارد سالن بسکتبال می شود.

فیلم گوردون لویت، انگشت روی نقطه ی حساسی می گذارد ...

فیلم گوردون لویت، انگشت روی نقطه ی حساسی می گذارد …

۴ دیدگاه به “نگاهی به فیلم دون جان Don Jon”

  1. عرفان گفت:

    مجموعه فیلم های روانشناختی برتر جهان
    /http://www.psychologytest.ir
    همراه با نقد و معرفی و تصحیح مجدد
    erfan_114@yahoo.com

  2. سلام از آدرس زیر بهترین کیفیتش رو دانلود کنید

    http://3pex.ir

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای خانگی من – نقد و بررسی فیلم