از میانِ گفته های اهالی هنر، شماره ی پنج

فکر می کنم در آینده نسل بشر با چالش هایی اساسی رودررو شود که من دوست ندارم آن موقع حاضر باشم اما واقعاً دوست دارم عمری بلند داشته باشم. به هیچ وجه از مرگ نمی ترسم. ترسم از چگونه مردن است. نمی خواهم جوری بمیرم که خجالت زده شوم. همین.

مورگان فریمن

 ***

هنر به مفهوم ایجاد ارتباط با عواطف انسان هاست. این است آن چه هنر انجام می دهد، چه موسیقی باشد، چه نوشته یا گرافیک یا سینما. تنها کاری که می کنید بازگو کردن داستانی ست که به شکلی برای مردم بامعنا باشد و بتواند تارهای عاطفی شان را به لرزه در آورد.

جرج لوکاس

 ***

بهترین سال های زندگی ام را با تلاش برای متقاعد کردن منتقدان سینما سپری کرده ام … به این که اگر فیلمی خوب است، احتمالاً فیلم نامه ی خوبی داشته، و این که اگر فیلمی بنجل باشد هم احتمالاً به خاطر بد بودن فیلم نامه اش است؛ اما حتی تره هم برای حرفم خرد نکرده اند.

ارنست لیمن ( فیلم نامه نویس )

 ***

در وهله ی اول برای خودم فیلم می سازم و سپس برای آن هایی که ریاضی شان چندان خوب نیست.

استیون اسپیلبرگ

 ***

با تمام حمله ای که به هالیوود می شود، این مرکز سینمایی هنوز خودش کار را پیش می برد. از دولت یا هیچ منبع دیگری درخواست حمایت نمی کند زیرا شدیداً خودش را باور دارد و برای همین است می فروشد. آن ها رویا می فروشند. تو می گویی: (( این که فیلم افتضاحی بود. )) آن ها می گویند: (( اما هشت دلار دادی و رفتی آن را دیدی. )) آن ها به تو حقه می زنند. میلیون ها دلار خرج می کنند که به همه بگویند تام کروز بازیگر فوق العاده ای ست. محض رضای خدا دست از سرمان بردارید، تام کروز کجا بازیگر است؟ اما در هر صورت او بزرگ ترین ستاره ی دنیاست. چرا؟ با جنجال آفرینی.

نورمن جیسون

 ***

اگر چیزی برای گفتن نداشته باشید، نباید فیلم بسازید. این که از چه لنزی استفاده می کنید، اهمیتی ندارد.

کریستوفر دویل ( فیلمبردار )

 ***

یکی از سئوال هایی که حالم را بهم می زند، این است: (( فیلم تان درباره ی چی بود؟ )) چیزی برای توضیح دادن و روشن کردن فیلم هایم ندارم. اگر می توانستم با کلمات بگویم، پس چرا فیلم می سازم؟ مخاطب باید ایده های خودش را داشته باشد.

وونگ کار وای

 ***

هیچ فیلمی را به خاطر نان در آوردن نساختم وگرنه می توانستم یک خروارش را از تلویزیون به جیب بزنم. هر فیلمی که ساختم آرزویی بود پر شور، ملموس و جدی که باید آن را عملی می کردم. هر فیلمی را به این دلیل ساختم که می خواستم بسازم … از زندگی ام لذت می برم و زندگی خوبی را سر می کنم.

سیدنی لومت

 ***

[ سینما ] لذت وصف ناشدنی از تغییر آدم ها و ساختن دنیایی دور از این اجتماع بد، چیزی که خودت آن را خلق می کنی و پایانش را هر جور دوست داشته باشی عوض می کنی، بعضی وقت ها فکر می کنم احساس خوبی به آدم دست می دهد در اینکه می توانیم یک سرنوشت مصنوعی خلق کنیم.

سیلوستر استالونه

 ***

بدترین واکنشی که در قبال فیلم یک فیلمساز می توان نشان داد این است که از سالن سینما بیرون بروی و بگویی: (( فیلم خوبی بود. ))

پل هگیس

 ***

ولی ترس همیشه همراه آدم است. لحظه ای که وارد جمع گروه فیلمسازی می شوی و دیگر نمی ترسی در واقع دچار مشکل بزرگی می شوی. به نظر من بهترین اجراها ـ چه اجرای بازیگران و چه اجرای کارگردان ها ـ زمانی شکل می گیرد که در کل جریان یک فیلمسازی یک جور عدم ثبات بسیار گسترده و عظیم وجود داشته باشد.

استیون اسپیلبرگ

 ***

فردای مراسم اسکار به هتل رفتم تا از پیتر جکسن خداحافظی کنم. همه شان آنجا بودند: یازده مجسمه ی اسکار روی میز بود و پیتر برای تولید « کینگ کونگ » جلسه داشت. من مبهوت و هاج و واج در برابر این صحنه به خودم گفتم: (( وای خدایا، این مرد دیگر کیست؟! ))

اندی سرکیس

 ***

احساس می کنم کارگردان ها زیاد حرف می زنند و چیزها را زیادی برای بازیگران توضیح می دهند. من به انعطاف پذیر بودن اعتقاد دارم. اگر نیازی به تمرین باشد، انجام می دهیم. نباشد، انجام نمی دهیم.

کلینت ایستوود

 ***

یک اصل اخلاقی می گوید: هیچ وقت به یک کارگردان احمق، خودبین، بی احساس و بی لیاقت، اجازه ی نفس کشیدن هم نباید داد.

مارلون براندو

 ***

اگر صبح که سر صحنه می روی، هیجانی نداری و از چیزی لذت نمی بری، پس آن جا چه غلطی می کنی؟

پل نیومن

 ***

من احتمالا نبوغ دارم ولی استعداد ندارم

فرانسیس فورد کاپولا

 ***

همشهری کین، فیلم مورد علاقه ی منتقدان و گل سرسبد همه ی نظرسنجی ها، به نظرم به شدت خسته کننده است! علاوه بر این، همه ی بازی های فیلم هم بی ارزش است! حجم احترامی که به این فیلم گذاشته می شود برایم غیرقابل درک است.

اینگمار برگمان

۲ دیدگاه به “از میانِ گفته های اهالی هنر، شماره ی پنج”

  1. سمانه گفت:

    همه جالب و پر نکته … اما حرف “ارنست لیمن” حرف خیلی هاست.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای خانگی من – نقد و بررسی فیلم