از نگاه قاب ها ـ فیلم « یی یی » ساخته ی ادوارد یانگ

از نگاه قاب ها ـ فیلم « یی یی » ساخته ی ادوارد یانگ

سه بخش قبلی را می توانید ( اینجا )، ( اینجا ) و ( اینجا ) دنبال کنید. اما قبلاً هم  درباره ی این فیلم فوق العاده، به طور مفصل حرف زده ام ( اینجا ). حالا در این بخش می خواهم کمی بیشتر از پختگی این فیلم حرف بزنم. از اینکه یک کارگردان تیزبین و دقیق پشت کار است و هر نمایی که در این فیلم می بینیم، به دقت چیده و حساب شده تا هیچ چیز به سادگی برگزار نشود و مفهوم کلی اثر را بشود از میان این نماها بیرون کشید. قدرت ادوارد یانگ در این است که در عین کاربلدی، هیچ وقت خودش را به رخ نمی کِشد. انگار اصلاً هیچ کارگردانی وجود ندارد. انگار همه چیز فی البداهه اتفاق می افتد و بی دخالتِ کسی یا چیزی. اینجاست که می گویم همه چیز به نهایت پخته و سنجیده است.

نماهایی که از فیلم انتخاب کرده ام، به دو دسته ی عمده تقسیم می شوند:

دسته ی اول؛ نماهایی هستند که در آن ها، یانگ، آدم هایش را از پشت شیشه ها شکار کرده است. او با این تمهید حصار شفافی بین او و تماشاگر ایجاد می کند تا تنهایی آدم هایش را پر رنگ تر کند. روی اکثر نماهایی که شخصیت را پشت شیشه ها می بینیم، انعکاس تصاویر شهر، ماشین ها و آدم ها افتاده است تا اینگونه بیش از پیش پی ببریم که آدم های داستانِ یانگ، از بین آنهمه شلوغی انتخاب شده اند تا داستانشان را ببینیم.

1-1

1-1

 

1-2

1-2

 

1-3

1-3

 

1-4

1-4

 

1-5

1-5

 

1-6

1-6

 

1-7

1-7

 

1-8

1-8

 

1-9

1-9

 

1-10

1-10

 

1-11

1-11

 

دسته ی دوم؛ نماهایی هستند که آدم های داستان را بین قابِ درها یا پنجره ها می بینیم. آن ها، تک نفره، دو نفره یا سه نفره، درون چارچوب در و پنجره ها انگار محصور هستند. یانگ با دکوپاژی سنجیده، آدم ها را اینگونه در قاب می گیرد تا نشان بدهد اینها انگار در زندان مشکلاتِ خود گرفتار هستند. البته گاهی هم خارج از محیط درونیِ خانه، آدم های داستان همچنان در حصارِ چیزی هستند. مثل قاب شماره ی ۱۳-۲  که شخصیت ها را از درونِ مشبک های پنجره می بینیم یا قاب شماره ی ۱۴-۲ که آدم ها بین دو ستونِ پلِ هوایی قرار گرفته اند.

2-1

2-1

 

2-2

2-2

 

2-3

2-3

 

2-4

2-4

 

2-5

2-5

 

2-6

2-6

 

2-7

2-7

 

2-8

2-8

 

2-9

2-9

 

2-10

2-10

 

2-11

2-11

 

2-12

2-12

 

2-13

2-13

 

2-14

2-14

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای خانگی من – نقد و بررسی فیلم