بد ذات!

بد ذات!

من بد ذات نیستم، اما انصافاً نمی شود انکار کرد که حس خوبی ست؛ اینکه فیلمی یا کتابی را تنها تو دیده باشی یا خوانده باشی، تنها تو و عده ی معدودِ دیگری حالا. بهرحال مهم این است که اکثریت آن را ندیده اند. همین، یک حسِ جالبِ موذیانه به همراه دارد. خیلی هامان، یک فیلم مهجور دیده ایم و بعد آن را نداده ایم کسی ببیند، که بعداً دور و بری ها را بچزانیم که فلان فیلم را من دیده ام و شما نه! زیادی خبیثانه است؟ خب، اما حسی واقعی ست و نمی شود انکارش کرد. همه ی ما توی این موقعیت بوده ایم، چون انسانیم. حالا چرا این را گفتم؟ خواستم حرف را بکشانم به « خانه ی پدری » ( اینجا ) و اکرانِ تنها دو روزه اش در پردیس کوروش. خب از یک جهتِ بیرونی، این شیوه ی برخورد با اکرانِ فیلم ها و کلاً برخوردِ دگم با محصولاتِ فرهنگی، تقبیح شده و ترسناک و منزجرکننده است اما از یک جهتِ درونی، همانِ جهتِ درونیِ موذیانه، کِیف هم دارد اتفاقاً! این حسِ خوبی ست که تو فیلم را دیده ای در جشنواره، آن هم با ساعاتِ طولانی در صف ایستادن، و حالا دیگر خیلی ها، واقعاً خیلی ها، امکانِ دیدنش را ندارند. اگر بخواهم صادق باشم، هر چند ممکن است خیلی ها را عصبانی کند، اما همانطور که در محاق کردنِ محصولاتِ فرهنگی، آنهم اثرِ بی نظیری مثل « خانه ی پدری »، ناراحت کننده و عذاب آور است، بی تعارف، حسِ خوبی هم به همراه دارد؛ اینکه تو فیلم را دیده ای و خیلی ها دیگر نمی توانند ببینندش؛ شاید هیچ وقت!

حالا اگر عصبانی نمی شوید، باید عرض کنم که « عصبانی نیستم! » هم احتمالاً هیچ وقت اکران نخواهد شد! من این را هم دیده ام! ( اینجا )

۱۴ دیدگاه به “بد ذات!”

  1. سینا گفت:

    منم تو دوران جشنواره تو رشت دیدم ولی عصبانی نیستم و قصه ها رو ندیدم .اولی رو که رشت نیاورد دومی هم هر چقدر تلاش کردم نشد برم ببینم.حیف فکر کنم این دو تا هم اکران نشن.البته فکر کنم خانه پدری درشبکه نمایش خانگی توزیع بشه یعنی امیدوارم این اتفاق بیافته.من برعکس فکر میکنم چنین فیلمی حتما باید دیده بشه. منم بعضی وقت ها درباره این موضوع بد ذات می شم ولی درمورد این فیلم نه.برای مردم ما دیدن این جور فیلم ها خیلی لازمه.

    • damoon گفت:

      منم که نگفتم فیلم اکران نشود یا دیده نشود؛ گفتم حالا که دیگر اکران نخواهد شد و کاری هم از دستِ ما در این زمینه برنمی آید، پس لااقل می شود آن حس موذیانه را به کار انداخت و کِیف کرد! کاملاً موافقم که دیدنِ این فیلم برای جماعتِ ما واجب است.

  2. ماکان گفت:

    این حس موذیانه و شیطنت شما در این مطلب مثل نمکی بود بر زخم های من آن هم وقتی که چند روزه سعی میکنم به چیز دیگه ای فکر کنم تا از شدت خشم و تنفرم کم بشه. بله به قول شما باز هم در این زمینه از دست ما کاری برنمیاد اصلا نمیدونم اصولا کاری از دست ما برمیاد یا تاحالا براومده؟ امیدوارم زمانی روزگار ما رو در موقعیت های برعکس هم قرار بده تا ما هم از این حس موذیانه و خبیثانه شما مستفیض گردیم فعلا که «عصبانی هستم!» به شدت هم «عصبانی هستم!»

    • damoon گفت:

      شما لطف دارید ( کجای دنیا دیده شده به یک نفر بگویند حس موذیانه و خبیثانه داری و او تشکر هم بکند؟!!! البته دارم مزاح می کنم ). من هم امیدوارم که یک روزی شما هم مثل من خبیثانه و شریرانه برخورد بکنید تا این حس عصبانیت کم شود و آرام شوید. ممنون از شما.

      • ماکان گفت:

        البته اشاره من به رذایل اخلاقی شما به استناد اعترافات شما تو متن خودتون بود. ولی الان که کمی آروم شدم این حس خبیثانه و شریرانه من میگه زیاد ناراحت نباش حداقلش اینه که دامون هم مثل تو ممکنه فیلم های«ﺁﺷﻐﺎﻝﻫﺎﯼ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﯽ» ، «ﺧﯿﺎﺑﺎﻥﻫﺎﯼ ﺁﺭﺍﻡ» ، «ﭘﺎﺩﺍﺵ» ، «ﮔﺰﺍﺭﺵ ﯾﮏ ﺟﺸﻦ» ٬ «ﻗﺼﻪﻫﺎ» ٬ «ﺻﺪ ﺳﺎﻝ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺳﺎﻝﻫﺎ» و بقیه فیلمهای توقیفی سال های اخیر ایران که الان حضور ذهن ندارم به یادشون بیارم رو ندیده باشه. حالا مهم نیست این فیلم ها شاهکار بودن یا مضخرف یا کارگردانشون کی بوده ولی حالا که مهر توقیف خوردن یعنی ارزش تماشای زیادی دارن. این قضیه شما هم مصداق این ضرب المثله که میگه یه بار جستی ملخک، دو بار جستی ملخک، با این وضعیت ممیزی سینمای ایران آخرش چی ملخک.
        ولی جدا از شوخی این وضعیت بی قانونی سینمای ایران و از اون بدتر سکوت حاکم بر ما فراتر از وضعیت تاسف آور به مرحله تهوع آور رسیده.

  3. فراز گفت:

    امیدوارم اگه اکران نشد لینک دانلودش بیاد تا شما به ما فخر نفروشی:)….اینکه می گویند خشونت فیلم خانه پدری بالاست یعنی در چه حد هست یعنی به اندازه یک فیلم gore می رسد؟

    • damoon گفت:

      نه، ربطی به آن شکل خشونت ها ندارد. « خانه ی پدری » اتفاقاً فیلمِ خشنی نیست، بلکه بی پرده و هولناک است. خشونت را تنها در اولین سکانس فیلم می بینیم و تمام. اما همان سکانس، همان تک سکانس، چه از لحاظ اجرا، چه از لحاظ داستان و چه از لحاظ خوفی که در آن موج می زند و گریبانِ آدم را می گیرد، در سینمای ایران بی نظیر است. ( یک طوری گفتم که حسابی دلِ همه آب شود!!! )

  4. فرداد گفت:

    من هردو رو دیدم.

  5. coldplay گفت:

    خانه پدری در نمایش خانگی میاد؟

  6. یلدا گفت:

    لایک داشت. مخصوصا اونجا که گفتید من عصبانی نیستم را هم دیده ام…. 🙂

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای خانگی من – نقد و بررسی فیلم