ده تایی های من؛ بانوهای زیبای من

ده تایی های من؛ بانوهای زیبای من

بعد از دو پُستِ « ده تایی » های قبلی ( ده کتاب مهم زندگی ام؛ اینجا ) و ( ده رمانی که جانم را به لب رساندند؛ اینجا )، اینبار می خواهم بروم سراغِ ده بازیگرِ زنِ مورد علاقه ام که دیدنشان در هر فیلمی برایم لذت بخش است. اینجا اصلاً تاکیدم روی هنر بازیگری شان نیست ( که ناگفته پیداست بازیگرانِ بزرگی هم بوده اند ) بلکه چیزی که این ها را نزدِ من محبوب تر کرده، زیباییِ بی حد و مرزشان است. زیبایی ای که گاه به حد وحشیانه ای می رسد. و چقدر سخت است توضیحِ اینکه « زیبایی وحشیانه » چجور چیزی ست! در مقابلِ جذابیت و زیبایی آن ها، زنانِ کنونیِ سینمای دنیا، بسیار مصنوعی به نظر می رسند.؛ زنانی حاصلِ رنگ و لعابِ بیش از حد، به علاوه ی معجزه ی فتوشاپ. البته یک طرفه هم نمی شود به قاضی رفت؛ هستند زنانِ زیبایی که ذاتاً می درخشند. به عنوان مثال یکی از آن ها مونیکا بلوچی ست که چهره اش با آن تلفیق زیبایی شرقی و جذابیت غربی، بی نظیر است. اما انصافاً چه کسی گفته نیکول کیدمن یا سلما هایک زیبا هستند یا مثلاً جنیفر لاورنس و جولیا رابرتز جذاب هستند؟!

غیر از اسم اول ( هدی لامار )، بقیه ی اسامی بدونِ ترتیب:

هدی لامار ( ۲۰۰۰-۱۹۱۳ ): این زیباترینِ زیباروها، برای من نفرِ اول است. او مخترع هم بود. او پایه گذار سیستمی بود که بعدها راهگشای اختراع تلفن همراه و بلوتوث شد. همچنین اولین زنِ تاریخ سینما بود که در فیلم « شوریدگی » ( اینجا ) به شکل کاملاً برهنه جلوی دوربین ظاهر شد. ۳۵ فیلم بیشتر بازی نکرد که شاید معروفترینش « سامسون و دلیله » سیسیل ب دومیل باشد. او شش باز ازدواج کرد که هر شش بار به طلاق انجامید. از دهه ی پنجاه تا زمان مرگش در سال ۲۰۰۰ در هیچ فیلمی ظاهر نشد.

هدی لامار

هدی لامار

 

ناتالی وود ( ۱۹۸۱ – ۱۹۳۸ ): ناتالیا زاخارنکو نام اصلی اش بود چرا که والدینش از مهاجرین روسی بودند. بازی اش مقابل جیمز دین در « شورش بی دلیل » ( نیکلاس ری ) شروع روزهای خوبش بود. اما او خیلی زودهنگام در چهل و چند سالگی، بسیار مشکوک، از دنیا رفت. جسدش را نزدیک ویلایش پیدا کردند. مظنون اصلی همسرش رابرت واگنر بود اما هیچ گاه ثابت نشد که او وود را کشته باشد. پرونده ی او هنوز هم لاینحل باقی مانده است.

ناتالی وود

ناتالی وود

 

گریس کلی ( ۱۹۸۲ – ۱۹۲۹ ): او بعد از « نیمروز » ( فرد زینه مان ) بود که به موفقیت رسید. هیچکاک در « پنجره ی عقبی »، چنان نماهای نزدیکِ رویاگونه ای از او گرفت که هنوز هم بعد از سال ها، زیبایی خیره کننده ی این موجود ظریف، در ذهنم جا خوش کرده است. حیف که او هم خیلی زود، در پنجاه و دو سالگی بر اثر تصادف رانندگی از دنیا رفت در حالیکه همسر شاهزاده ی موناکو بود.

گریس کلی

گریس کلی

 

اوا گاردنر ( ۱۹۹۰ – ۱۹۲۲ ): او که بر اثر یک حادثه بازیگر شده بود، بعدها به عنوان زیباترین زنانِ زمانِ خودش شناخته شد. او در شصت و هفت سالگی بر اثر التهاب ریه از دنیا رفت. ازدواج اولش با میکی رونی بود و ازدواج سومش با فرانک سیناترا. او با ارنست همینگوی هم رابطه ی دوستانه ای داشت.

اوا گاردنر

اوا گاردنر

 

پولت گودار ( ۱۹۹۰ – ۱۹۱۰ ): او هشت سال همسر چاپلین بود و در فیلم های « عصر جدید » و « دیکتاتور بزرگ » هم بازی اش بود. دیدنِ هر باره ی او در این فیلم ها، همچنان من را تحت تأثیر قرار می دهد؛ شیرین و جذاب.

پولت گودار

پولت گودار

 

مرلین مونرو ( ۱۹۶۲ – ۱۹۲۶ ): مشهورتر از آن است که نشناسیدش. او به معنای واقعی کلمه فریبنده بود / هست، برای من. هر بار که در « خارش هفت ساله » ( بیلی وایلدر ) وارد صحنه می شود، به معنای واقعی کلمه جذابیت از سر تا پایش بیرون می زند. مرگ او همچنان هم در هاله ای از ابهام است. برخی می گویند خودکشی بوده و برخی دیگر می گویند توطئه بوده. او از بیماری اختلال دو قطبی هم رنج می بُرد. جمله ی معروفش این است که گفته: (( من یک زن بازنده ام. مردها زیادی از من انتظار دارند. )) یک بازرگان آمریکایی وصیت کرد که روی قبرِ او دفن شود به شکلی که صورتش رو به زمین باشد! مونروی نازنین حتی توی قبر هم انگار نمی تواند از دستِ این مردها آرامش داشته باشد.

مرلین مونرو

مرلین مونرو

 

آدری هپبورن ( ۱۹۹۳ – ۱۹۲۹ ): او برای من نماد معصومیتِ خالص است؛ یک بلژیکی معصوم با ابروهایی بی مانند. بیخود نیست که پیتر باگدانوویچ او را آخرین معصوم سینما خواند. او چهار بار نامزد اسکار شد که برای « تعطیلات رومی » ( ویلیام وایلر )، اولین فیلم آمریکایی اش، آن را به دست آورد. آخرین حضورش در سینما، در فیلم « همیشه » ی اسپیلبرگ رقم خورد. او بر اثر سرطان پانکراس از دنیا رفت.

آدری هپبورن

آدری هپبورن

 

مونیکا ویتی (   – ۱۹۳۱ ): این زن جذاب، با آثار آنتونیونی معروف شد و سال ها هم با او رابطه ی عاشقانه داشت. حالا سال هاست که دیگر فیلمی بازی نکرده و سینما را کنار گذاشته. چطور می شود چهره اش را در « ماجرا » ی آنتونیونی فراموش کرد؟

مونیکا ویتی

مونیکا ویتی

 

کلودیا کاردیناله (     – ۱۹۳۸ ): او برای من بازیگر شیرینی بود. شیرین و دوست داشتنی و نمکین با یک پوست سبزه. در یک دو جین فیلم خوب بازی کرد، همچنان که با کارگردان های بزرگی هم کار کرد؛ از فلینی ( هشت و نیم ) بگیرید تا هرتزوگ ( فیتزکرالدو ). حضورِ جذابش در « روکو و برادرانش »، فراموش نشدنی ست. او همچنان هم فیلم بازی می کند و به زودی کتابی از زندگینامه اش منتشر خواهد کرد. حیف که زن ها هم پیر می شوند.

کلودیا کاردیناله

کلودیا کاردیناله

 

جین سیبرگ ( ۱۹۷۹ – ۱۹۳۸ ): رومن گاری قبل از خودکشی اش نوشته بود: (( به خاطر همسرم نبود؛ دیگر کاری نداشتم. )) و همسر او جین سیبرگِ بی نهایت جذاب و زیبا بود که یک سال قبلش خودکشی کرده بود. زیبایی نفس گیرِ او، همیشه من را جذب می کند. تروفو او را بهترین بازیگر زنِ اروپا می دانست. بعد از اینکه بچه ای که از گاری در شکم داشت، تنها دو روز از بعد تولد، مُرد، جین رفته رفته به افسردگی دچار شد. یک بار در سالگرد مرگ پسرشان خودکشی کرد که زنده ماند اما بعداً جسدش را در ماشینش پیدا کردند با این نوشته که: (( من را ببخش. دیگر نمی توانم با فشارهای عصبی ام زندگی کنم. ))

جین سیبرگ

جین سیبرگ

۷۹ دیدگاه به “ده تایی های من؛ بانوهای زیبای من”

  1. نگار گفت:

    منتظرِ چهره ی امانوئل سنیه بودم.. فکر می کردم حتماً تو لیستِ تو هستش…

    • damoon گفت:

      چه تفاهمی! اتفاقاً سینیه ی عزیز را دوست دارم اما خب، این لیستی که تهیه کردم از بازیگران قدیمی ست و جدیدترها در آن نیستند. در فکرم بود/هست که لیستی از ده بازیگرِ معاصرتر را هم منتشر کنم که اتفاقاً سینیه هم در آن هست، به همراهِ نُه نفر دیگر که ذاتاَ زیبا هستند، بدون رنگ و لعاب و فتوشاپ! ممنون از توجه ات.

  2. mohamad_r گفت:

    عالی بود! نوستالژیک شدیم لحظاتی 🙂

  3. سینا گفت:

    گریس کلی و مرلین مونرو به نظرم زیباترین بازیگران زن تمام دورانند.ادری هیپورن رو خیلی دوست دارم(ربطی به چهرش نداره) .جای خالی الیزابت تیلور احساس می شه.
    جین سیبرگ خیلی قیافه خوبی داره اسمشو شنیده بودم ولی تا حالا فیلم و عکسی ازش ندیده بودم.
    در آخر چقدر خوبه که سوفیا لورن تو این لیست نیست.

  4. coldplay گفت:

    خودکشی…اساسی ترین فلسفه ی انسان از دید کامو.
    ادامه دادن با کنار رفتن.
    جین سیبرگ را نمیشناسم,اما کلا ناراحت شدم…
    باید زندگی پیش رو را بخوانم.

  5. اسکارلت گفت:

    اینگرید برگمن چی شد پس؟!!

  6. نوشین گفت:

    در مورد زیبائی هنرپیشگانی که نام بردید با شما موافقم و از طرفی نمی توانم نقش رسانه را در زیبا نمایاندن چهره ها چه در گذشته و در حال نادیده بگیرم. درسته که قدیم ها فوتو شاپ نبود اما کماکان نورپردازی و تکنیک موفق عکاسی و دستکاری های ریز و درشت در جذابتر نشون دادن چهره ها موفق بود.
    در میان هنرپیشگانی که نام بردید جای جنیفر جونز هم خالی است. جنیفر جونز جزو معدود هنرمندانی بود که از زشت شدن خودش به شدت می ترسید اما برای فیلم حاضر به انجام هر کاری بود. یک صحنه از فیلم Duel In the sun جائی که حتی به بهای زخمی شدن خودش در سنگ و شنریزه فرو می بره و با چنگ و دندان خودش را نگه میداره به هزار تا جنگولک بازی هنرپیشه های فعلی می ارزه.

    • damoon گفت:

      البته که نقش رسانه ها را نادیده نمی گیرم، با شما موافقم. اما بهرحال همانطور که خودتان هم اشاره کرده اید، برخی « جنگولک بازی ها »، آن وقت ها کمتر بوده یا اصلاً نبوده و در نتیجه، خواسته یا ناخواسته، همه چیز در وضعِ طبیعی تری به سر می بُرده.
      درباره ی جنیفر جونز هم، شاید خودش فکر می کرده که زیباست اما من که اصلاً فکر نمی کنم زیبا بوده باشد! ممنون از شما.

  7. علی گفت:

    گریس کلی فوق العاده ست بنظر من گریس کلی زیباترین زن بازیگر تمام دوران ست حیف که عمر بازیگریش کوتاه بود تنها تا ۲۶ سالگی فیلم بازی کرد اگر تا ۴۰ سالگی هم بازی می کرد جاودانه تر از این می شد راستی گریس کلی به عنوان ملکه موناکو همراه با پادشاه موناکو همسرش برای حضور در جشن ۲۵۰۰ به ایران سفر می کند

  8. sb گفت:

    پس چرا آنیتا اکبرگ(Anita Ekberg) نذاشتی

  9. حسن گفت:

    سلیقه ات عالی بود جریان عکسهای بدون آرایش سلبریتی های الان نشون میده زمانه وحشتناکی است می خواستم بگم اسکارلت جوهانسون … اما یک لحظه تصویری از بدون ارایششو ساختم ( یطور ناخودآگاه) پشیمان شدم …. کلودیو کاردیناله و هدی لامار بهترینن

  10. حسین گفت:

    جسی راجرز ؟

    بت دیویس ؟

    گرتا گاربو ؟

    اینگرید برگمن ؟

  11. صهبا گفت:

    سلام،
    اینگرید برگمن برای من رتبه ی یک رو داره …

  12. ftm گفت:

    زنهای سینمای امروز زنهای مدرن اند . زنهای زمینی . زنهای انسان . در طول هزاران سال مردسالاری زنها یا نماد شیطان بودند یا فرشته! امثال شما عادت کردید دنبال زن اثیری بگردید و انسانیت زنها رو نادیده بگیرید .زن اثیری هم حتما باید خیلی زیبا باشه! و خیلی مرموز! البته هنوز هم ردپای این خودخواهی مردانه در سینما هست و حق زنان رو پایمال میکنه .خیلی وقت می بره تا عقب زده بشه و زنها به اندازه مردها عادی و طبیعی و انسانی حضور داشته باشند .

  13. مهسا گفت:

    مرلین چهره خیلی خوبی داشت ولی این به خاطر عمل بینیشه.قبل از عمل بینی چهرش کاملا معمولی بود و اصلا نمیشد گفت قشنگ بود.

  14. مهسا گفت:

    راستش توی اینترنت تعریف زیبایی بریجیت باردو رو هم خیلی شنیده بودم ولی در اون حد زیبا نیستش.سوفیا لرن هم کاملا چهرش معمولی بود.

  15. اِلسا گفت:

    سلام
    گریس کلی و جین سیبرگ رو کاملاً موافقم
    بیشتر از کامنتِ ftm خنده ام گرفت! خیلی مشعوف شدم! :)))

    ماریا شل چطور؟
    تو شب های سپید ویسکونتی خیلی شیرین بود.

    و کارول بوکه تو میلِ مبهم هوس؟

  16. اِلسا گفت:

    سلام.
    فیلم ELLE رو دوست نداشتید؟
    به نظرتون فیلم خوبی هست؟
    و بازی بازیگرش که جایزه امسال رو برد چطور بود از دیدتون؟

  17. mmn گفت:

    من واقعا هیچ زیبایی توی مونرو نمیبینم فقط زنی بود که با حرکات فوق العاده سکسی اسم در کرد و زیادی معروف شد وگرنه خیلییی زیباتر از اونا هستند که زیاد معروف نیستند مثل جین تیرنی یا فرانسیس فارمر
    بقیه هم خوب بودن

  18. هانیه گفت:

    ویوین لی و الیزابت تیلور رو هم جا انداختید! البته به قول خودتون نظر شخصیه! ولی مطلب جالبی بود, مرلین مونرو و گریس کلی عالین

  19. Elia❤MA گفت:

    به نظر من بهترین بازیگر های قدیمی هالیوود مرلین مونرو آدری هپبرون و گریس کلی هستن البته این نظر منه خیلی ها یه نظر دیگه دارن😄😊😍

  20. رضا گفت:

    فقط ام ام.همین دو روز پیش فیلم خارش هفت ساله رو برای بار چندم دیدم.همه فیلماشو بارها دیدم.این زن نظیر نداره.اصلا نمیتونم توصیفش کنم.نماد و ملکه ابدی هالیوود.

  21. محمد گفت:

    سلام و ممنون بابت این لیست عالی.لطفا یه لیست ۱۰ تایی از محبوبترین بازیگران مرد هالیوود بگذارید و ترجیحا” گذشته و معاصر تفکیک نشه. سپاس

  22. نیکان گفت:

    کارول لمبارد
    جین تیرنی
    سوزان هیوارد
    ویوین لی
    اولیویا دی هاویلند
    جین راسل
    و نسل بعدی بازیگران مثل کلویا کاردیناله و کاترین دوونو هم جزو زیباترین های اورجینال هستند.
    بازیگری دیگری بوده که خوش تناسب ترین چهره رو داشتن در زمان حودشون که اسمش یادم نیست.

  23. سلام گفت:

    زیاد به سایتت سر میزنم. در مورد هیپورن یک چیزی بگم: در کتاب مصاحبه کامرون کرو با بیلی وایلدر جایی میگه: موقع فیلمبرداری سابرینا فهمیدم هیپورن با ویلیام هولدن رابطه داشته اما باورم نمیشد. هیپورن چیزی داشت که سائر زنها نداشتند. جلوه طاعت آن باش که “آنی” دارد. آن یعنی کرشمه و ناز خاص. معصومیت میدانم منظورتان گناه نبود ولی هیچکسی جز خدا و بندگان خاص معصوم نیست.

  24. Pr گفت:

    ویوین لی بازیگر نقش اسکارلت اوهارا ایشون هم بسیار زیبا بودن

  25. Pr گفت:

    ویوین لی بازیگر نقش اسکارلت اوهارا ایشون هم بسیار زیبا بودن و البته توانا در بازیگری

  26. لیلا گفت:

    هیچ کدومشون به گردپای هدی لامار نمیرسه
    هم هنرمنده وهم فیزیکدان و ریاضیدان که مغزی برای علم هم داشت زیبایی اون جاودانه است.

  27. لیلا گفت:

    اینم لینکش حتما یه نگاه بندازید.
    بازیگرای کلاسیک ایران مخصوصا خانم فروزان زیباترند.
    http://vintagenewsdaily.com/11-classic-hollywood-stars-who-had-plastic-surgery/

  28. لیلا گفت:

    اما خوب هدی لامار اه بینیشو کچیک نمی کرد زیباتر بود.
    چهره ی معصوم تری داشت.https://plasticsurgerykpop.com/hedy-lamarr-plastic-surgery-before-after-pictures/

  29. Klimbim گفت:

    تورو خدا نگاه کن تو قرن بیست و یک با این همه تبلیغات شاهد طبقه بندی زن ها از روی چشم و افسانه های مختلف هستیم اونم چیزی که دست خودشون نیست و به صورت ژنتیکی و تصادفی صاحبش میشن.مرد ها رو با هوش زن ها روهم با چشم و ابرو

  30. پژمان گفت:

    درودجین تیرنی رو فراموش کردی

  31. Adii گفت:

    روندا فلمینگ

  32. کریگ شوارتز گفت:

    ضمن تشکر از شما بابت این مطلب جذاب،من نمیفهمم شما نوشتید “ده تایی های محبوب -من-” بعد میان میگن جا داشت فلانی هم میذاشتی.
    رنکینگ جهانی نیستش که.
    میدونم قیاس مع الفارغه ولی با اینحال انگار یکی از من بپرسه ۳ تا میوه ی موردعلاقه ات چیه؟من پرتقال رو نگم اونم بگه جا داشت پرتقال رو هم میذاشتی من دیوونه شم.
    و چه جالب که خانم کلودیا کاردیناله رو تو این لیست دیدم.
    عادت ندارم به خاطر یه بازیگر یه فیلم رو ببینم ولی کلودیا کاردیناله از اون معدود بازیگراییه که حاضرم به خاطرش یه فیلمی که از سر تا پاش هیچی نمیدونم رو ببینم.(البته اینکه تقریبا فیلم بدی بازی نکرده هم درش بی تاثیر نیست)
    اولین بار تو یوزپلنگ جناب ویسکونتی دیدمش و گفتم:پناه بر خدا،مگه میشه یه زن انقدر تو دل برو باشه؟
    و خب درسته که به خاطر زیبایی هاش بازیگر شد اما تو روزی روزگاری در آمریکای آقا لئونه نشون داد که بازیگری بس قدره،خیلی خیلی قدر.
    بازم ممنون.

  33. Nahid گفت:

    زیبایی جین تیرنی، میخکوب کننده است، چه طور جا انداختین؟

  34. Mozhaneh گفت:

    آن شریدان و لانا ترنر هم به نظرم از اون زن های کلاسیک های جذابن

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای خانگی من – نقد و بررسی فیلم