وقت‌مان تنظیم، کارهامان جور، تلویزیون‌مان «میلی»

ساعت پنج عصر، اولین فیلم مهران مدیری بعد از یک عمر فعالیت در تلویزیون و ساختن سریال‌ها و آیتم‌های طنز است. خیلی از ما دوران کودکی‌مان را با برنامه‌هایش سپری کردیم و او به نوعی تبدیل به خاطره‌ی جمعی‌مان شد. راستش اهمیت این شخص در فضای هنری این ممکلت را (فارغ از این‌که کارهایش را دوست داشته باشیم یا نه) در یادداشتی بر فیلم او، که احتمالاً در شماره‌ی جدید مجله‌ی «فیلم» (شماره ی ۵۲۹) منتشر خواهد شد، نوشته‌ام. در حال حاضر کاری هم به کیفیت فیلم او ندارم و اصلاً صحبتم این قضیه نیست.

صحبتم این است: در برخی از سایت‌ها خواندم که نویسندگانی پرسیده‌اند: «اگر این فیلم مهران مدیری نبود و مثلاً یک فیلم‌اولی جوان آن را ساخته بود، این‌همه از آن استقبال می‌شد؟» عجب پرسش مشعشعی! لابد قرار است با این پرسش و بدون تحلیل و منطق و توجه به ساختار و ریزه‌کاری‌های فیلم، کلیت آن را زیر سئوال ببرند. یکی نیست به این آقایان و خانم‌ها بگوید: خب معلوم است اگر اسم مهران مدیری پشت فیلم نبود، این‌همه از آن استقبال نمی‌شد. اصلاً چه اشکالی دارد که یک نفر به خاطر اعتبارش فیلمی بسازد و آن فیلم به خاطر نام آن آدم فروش کند؟ در سینمای دنیا هم خیلی از فیلم‌ها، نه به خاطر خودِ فیلم، بلکه به اعتبار نام کارگردانش است که دیده می‌شوند و فروش می‌کنند. این اشکالش کجاست؟ اگر نتیجه‌ی نهایی، فیلمی «آشغال» و «افتضاح» بود (آن‌طور که خیلی‌ها گفته‌اند)، خب می‌گفتیم حق با شماست؛ جناب مدیری خواسته از نام خودش سوءاستفاده کند و آشغالی را به خورد مخاطب بدهد. اما انصافاً این‌گونه نیست؛ فیلم مدیری هیچ هم «افتضاح» نیست. یک بار دیدنش حتماً می‌ارزد. با این حساب، چه ایرادی دارد اگر او از نام خودش برای تبلیغ فیلم خرج کند؟ چه ایرادی دارد یکی‌دو تا از بازیگرهایش را در برنامه‌ی خودش «دورهمی» دعوت کند و به اصطلاح برای خودش تبلیغی هم بکند؟ صبح تا شب، از تلویزیون «میلی» آشغال پخش می‌شود، حالا به کجای چه کسی برمی‌خورد اگر مدیری خواسته دو شبش را به خودش و فیلمش اختصاص بدهد؟ این می‌شود «سوءاستفاده از بیت‌المال» و «گرفتن وقت مردم»؟! سوءتفاهم نشود؛ من نه برنامه‌ی «دورهمی» را تا حالا دیده‌ام، نه حوصله‌اش را دارم و نه خوشم می‌آید. اما واقعاً ما این‌قدر وقت‌مان تنظیم و کارهامان جور و تلویزیون‌مان همه‌چیزتمام است که این حرکت مدیری همه‌چیزمان را بهم ریخته؟! کمی به خودمان بیاییم و بگذاریم دیگران نفس بکشند…

یک دیدگاه به “وقت‌مان تنظیم، کارهامان جور، تلویزیون‌مان «میلی»”

  1. sasash گفت:

    اونوقت مدیری میشه یکی از همون اشغالای همیشگی پخش شده تی وی حیف نیست وققتون رو تلف کنید ؟ ( البته با شما نیستم با همه هستم!)

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای خانگی من – نقد و بررسی فیلم