پیشواز جشنواره‌ی سی‌وهفتم فجر؛ فیلم‌ها حرف می‌زنند …

پیشواز جشنواره‌ی سی‌وهفتم فجر؛ فیلم‌ها حرف می‌زنند …

از چهارشنبه، سی‌وهفتمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر آغاز می‌شود. از دوسه فیلمی که دیده‌ام و چندتایی که دوستان دیده‌اند و تعریف کرده‌اند، این‌طوربرمی‌آید که با جشنواره‌ی نسبتاً خوبی مواجه باشیم. حرف و حدیث‌های پشت پرده، مخصوصاً درباره‌ی منابع مالی برخی از فیلم‌های حاضر در مسابقه زیاد است و علاوه بر این، مانند همیشه اعتراض‌هایی مبنی بر نحوه‌ی برگزاری جشن، رأی هیات انتخاب و پوستر جشنواره و محل برگزاری این دوره و غیره و غیره هم به گوش می‌رسد که هیچ‌وقت تمامی ندارد. چه بخواهیم و چه نخواهیم، خوشبختانه یا متأسفانه، این تنها جشنواره‌ی کنجکاوی‌برانگیزی‌ست که داریم.

 سینما تنها مأمن آرامش ماست. با فیلم‌ها رودررو می‌شویم و کاری به منبع مالی و آدمی که آن را ساخته نداریم، مگر این‌که خودِ آن آدم اصرار داشته باشد که خودش را به ما حقنه کند. به پوستر و هیات انتخاب و محل برگزاری و … هم کاری نداریم، هیچ اهمیتی هم ندارد چه کسی جایزه می‌گیرد و چه کسی نمی‌گیرد. ما فقط خودِ فیلم‌ها را می‌خواهیم و بس، نه کارگردان مهم است، نه فیلم‌بردار، نه بازیگر، این فیلم‌ها هستند که با ما حرف می‌زنند و جان دارند. طبیعتاً برای دیدن بعضی از فیلم‌ها به خاطر نام کارگردان‌ها‌ی‌شان کنجکاویم اما در نهایت همان‌ها را هم بی‌واسطه می‌بینیم و وقتی چراغ‌ها خاموش می‌شوند و نور به پرده می‌تابد، دیگر آن کارگردانِ خاص بی‌اهمیت می‌شود، این فیلم‌ها هستند که حرف خواهند زد. تا زمانی هم که فیلم‌ها حرف بزنند، سینما ادامه خواهد داشت و تنها دل‌خوشی‌ ماها همین است.

صبح چهارشنبه، شماره‌ی ویژه‌ی «فیلم» با یک طرح جلد مفرح به دکه‌ها خواهد رسید. آن‌جا به شکل مفصل درباره‌ی فیلم‌ها خواهید خواند و بعد هم که خودتان فیلم‌ها را خواهید دید و نتیجه‌گیری خواهید کرد. امیدوارم حدس و گمانی که درباره‌ی کیفیت جشنواره زده‌ام، درست از آب دربیاید.

مانند گذشته، از شروع جشنواره (روز چهارشنبه) تا پایانش، می‌توانید هر روز یادداشت‌های بسیار کوتاه و چکشی و نمره‌هایم درباره‌ی هر فیلم را ببینید و بخوانید. آماده باشید.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای خانگی من – نقد و بررسی فیلم