ذهنِ پیچیده ی یک مردِ خوش صحبتِ بامزه ی بددهن
خلاصه ی داستان: میترا فراهانی بعد از جستجوی فراوان، بالاخره بهمن محصص، یکی از مهمترین هنرمندانِ معاصرِ ایرانی را در اتاقِ هتلی در ایتالیا پیدا می کند. محصص سال هاست که از ایران بیرون آمده و در انزوایی خودخواسته فرو رفته است. فراهانی روزهایی را با این پیرمردِ بامزه ی خوش صحبتِ بدهن می گذراند …
یادداشت: فراهانی می خواهد رسوخ کند به روحِ هنرمندِ بامزه ی خوش صحبتِ بددهنِ آشفته ای که خودش را شخصیتی تاریخی می داند و با غرور و حتی تبختر درباره ی خودش حرف می زند تا حدی که وقتی از آثاری از خودش می گوید که مورد توجه قرار نگرفته اند یا به دلایلی گم و گور شده اند، تقصیر را مستقیماً به گردنِ نافهمیِ مخاطبینش می اندازد. شخصیتِ جذاب و بی پرده ی این مردِ عجیب و غریب، نیروی پیش برنده ی فیلمی ست که می خواهد نفوذ کند به عمقِ افکارِ او، اما نمی تواند، و البته این ضعفِ فیلم نیست. فراهانی تلاش می کند پی ببرد در مغزِ این آدمِ خاص چه می گذرد اما تلاشش ناکام می ماند. به طور مثال او چند باری از محصص درباره ی وجودِ « ماهی » در اغلب نقاشی هایش می پرسد و اینکه علتِ تکرارِ وجودِ این حیوان چیست؟ اما محصص جوابِ روشنی به این سئوال نمی دهد. چند بارِ دیگر هم فراهانی تلاش می کند جوابی بگیرد و یک جا حتی از آن برادرانِ خریدارانِ تابلوها درخواست می کند که این سئوال را از محصص بپرسند که البته باز هم نتیجه ای نمی گیرد. فیلم هنرمندی را نشان می دهد که به شکلی خودخواسته و در طی روندی مرموز ( از این جهت مرموز که همچنان فیلم در کشفِ علتِ این عمل ناموفق باقی می ماند ) خیلی از تابلوهای خودش را نابود می کند. محصص خودش با بامزگی از این کار به عنوان « مرحوم کردنِ » تابلوها یاد می کند. او برای ما، این عمل را با همین یک اصطلاحِ ساده و در عینِ حال بامزه تعریف می کند اما بدون شک در ذهنش، چیزهای دیگری می گذرد. او همه چیز را برای ما خلاصه می کند اما در ذهنش، پیچیدگی، بیداد می کند؛ همچنان که هیچ وقت نمی تواند توضیح بدهد چرا تابلوی « فی فی از خوشحالی زوزه می کِشد » را دوست دارد و حاضر نیست به هیچ قیمتی آن را بفروشد. خنده و شوخی های او، انگار سدی هستند برای رسیدن به درونیاتش؛ هنرمندی که نقاشی های مدرن و ترسناکش، آن آدم های دفرمه و عجیب و غریب، آن بی دست و پاها و آن بی دهان ها و بی چشم ها و معوج ها، نشان از دیدگاهش به زندگی و انسان ها دارد؛ دیدگاهی به شدت تلخ و گزنده و سیاه و پوچ. اما این تلخی و گزندگی را هیچ در حرف های بانمک و گاه پرده درانه ی او نمی بینیم. انگار به جایی رسیده که دیگر لزومی نمی بیند چیزهایی را توضیح بدهد. انگار اگر هم توضیح بدهد، فهمیده نخواهد شد یا بد فهمیده خواهد شد. پس تلاش می کند همه چیز را با خنده و شوخی و بددهنی و حرف های چاروادار رد کند و بقیه را در حماقت خودشان باقی بگذارد و برود.
گاهی انگار ابر و باد و مَه و خورشید و فلک، دست به دستِ هم می دهند تا کاری حسابی جور شود و مرگِ محصص و حضور فراهانی در آخرین ساعاتِ زندگیِ او، این « جور شدن » را در این فیلم به ذهن متبادر می کند. لحظه ی تکاندهنده ای که محصص شروع می کند به آن سرفه های خلط آورِ اعصاب خرد کن و بعد ناگهان به فراهانی می گوید که دارد می میرد ( و البته ما فقط صدای این لحظه را می شنویم ) بسیار دردناک و تلخ است و در معنایی کنایه آمیز، البته خوب و حتی عالی برای فیلمی که درباره ی این مردِ عجیب ساخته شده است. هنرمندی که چگونه گفتن را از چه گفتن مهم تر می داند تا حدی که حتی به فیلمساز هم برای ساختاربندیِ فیلمش، خط می دهد، با مرگِ خود، انگار ساختارِ فیلم را به اوج می رساند. محصص با مرگش، سرپوش می گذارد روی همه ی آن افکارِ پیچیده ای که شاید حتی با نقاشی هایش هم نتوانست توضیح شان بدهد.
چطور میشود این فیلم را تهیه کرد؟
می شود خرید، شاید هم بشود دانلود کرد؛ بستگی به شرایط و مکانِ شما دارد و یک سری چیزهای دیگر.
در مکان و شرایطی که من هستم، نمیشود خرید. از کجا دانلود کنم؟
من هیچ وقت فیلم ها را دانلود نمی کنم و واقعاً از چند و چونِ این کار خبر ندارم. به نظرم با یک جستجوی ساده بشود پیدایش کرد. کمی همت می خواهد!
سلام .خوشبختانه یا متاسفانه امکان دانلود این فیلم وجود نداره . من یک سال و خرده ای هست که دنبال خریدش هستم اما جایی رو پیدا نکردم که داشته باشه . میتونید در تهران فردی یا جایی رو به من برای خرید این فیلم معرفی کنید ؟
یادداشت شما در مورد فیلم رو خوندم و سپاسگذارم در عین حال به نظر من تماشای فیلم بدون شناخت دقیق از زمانه محصص، نوع هنر و مطالعه و تماشای اثاری که قابل دیدن هستند البته( چون میدونیم که محصص حیلی از اثارش رو از بین برده) ، و حتا مطالعه روند زندگی، گرایش ها ، دوستان و نامه های محصص کار دشواریه و تماشاگر نمیتونه درک کاملی از این فیلم خووب داشته باشه.
سلام و ممنون. به ایمیلی که گذاشته اید، نگاهی بیندازید لطفاً.
سلام اقای دامون
از کجا میتونم این فیلم رو بخرم؟ من تهران هستم
سلام
من که مسئولِ آدرس دادن نیستم دوستِ عزیز!
ببخشید قصد جسارت نداشتم.
توی کامنت ها دیدم برای کسی که مشکل منو داشت ایمیلی فرستادید گفتم شاید بتونید برای من هم بفرستید…
اگه ناراحت شدید عذرخواهی میکنم
درخواست با درخواست فرق دارد. شما یک جوری حرف می زنید انگار من اینجا نشسته ام که به این و آن آدرس بدهم و حلال مشکلات باشم. همان یک بار هم اشتباه کردم … بهرحال. برای آخرین بار آدرس را به ایمیل تان می فرستم.
بله اشتباه از بنده بود…
ممنون از لطفتون
خواهش می کنم.
سلام واقعا من اینترنت رو زیر و رو کردم و تنها نقطه امیدی که دیدم همین کامنت شماست. اگر براتون امکان داره راه یافتن این فیلم یا دانلودش رو به من بفرمایید خیلی ممنون میشم
ad3rn4lin@yahoo.com
اگر محل سکونت تان تهران است، می توانم کمک تان کنم، در غیراینصورت، کاری از دستم ساخته نیست.
سلام
اگه براتون مقدوره برای تهیه این فیلم منو هم راهنمایی کنین
تهران هستم
m_serajian@yahoo.com
ممنون
سلام اگه کسی دنبال این فیلم می گرده ، نشر چشمه ، مجتمع کوروش داره .
سلام من این فیلم را دارم پیام بدید بهتون بدم فروشی هست ۰۹۱۳۴۰۴۸۶۱۰
سلام استاد ارادتمندم قربان من از پیگیری ترجمه ی کتاب ترس جان ( پوست) به اینجا کشیده شدم و چقدر خوب
این فیلم رو ظاهرن توی آپارات گذاشتن واسه دانلود همون ۱۹ دقیقه ای هست دیگه نه ؟
سپاسگزارم از توضیحاتتون استاد جان
ظاهرن اون ۱۹ دقیقه معرفی فیلم هست
چجوری می تونم فیلم رو تهیه کنم؟ من تهران هستم
با جستوجو در اینترنت!
چی باید سرچ کنم؟
متوجه شدم. ممنون
خواهش میکنم
عجب وضعیتیه کامنتا 🤭🤭🤭
چند کامنت از شما خواندم
و نمیدانم که در ایارن هستید یا خیر چون فقط همین چند کامنت را از شما خواندم!!!
من همت زیادی کردم ولی نتیجهای دستیگرم نشد
نه برای خرید مستند نه برای دانلود آن.
نمیدانم ولی من معمولا وقتی چیزی را معرفی میکنم ترجیحام بر این است که بقیه هم آن را ببیند نه اینکه در جواب کامنتها بگویم : من که مسئولِ آدرس دادن نیستم دوستِ عزیز!.
.
احتمالا با این حجم از سرعت بیقراری اینترنت باید با این حجم از بیقراری فیلرشکنها از یوتیوب این مستند را تماشا کرد ولاغیر.
باتشکر.