پوستر هفته‌ی اول

پوستر هفته‌ی اول

سقف آسمانی

 

این بخش جدید که اگر زورم برسد، می‌خواهم هفته‌ای یک بار یا شاید دو هفته‌ای یک بار بنویسمش، در واقع ادامه‌ی بخشی‌ست به نام «کاورهای محبوب من» که هفت سری‌اش را در سایت دیدید و در آن، پوسترهای مورد علاقه‌ام از فیلم‌های مختلف را گذاشتم؛ بیست پوستر در هر قسمت. اما کامنت چند کاربر من را به فکر فرو برد که می‌توانم این بخش را پروپیمان‌تر برگزار کنم. یعنی به جای این‌که فقط بیست پوستر را کنار هم ردیف کنم، می‌توانم یکی از آن‌ها را انتخاب و درباره‌ی دلیل انتخابم بنویسم. حالا بعد از مدت‌ها، تصمیم گرفتم که این ماجرا را عملی کنم و از این به بعد، بخش «پوستر هفته» را تقدیم‌تان خواهم کرد. با پوستر فیلم اتاق [لنی آبراهامسن] (اینجا) شروع می‌کنم و توضیح می‌دهم که چرا به نظرم پوستر خوبی‌ست:

در نگاه اول به نظر می‌رسد تصویر مادر و بچه‌ای که یکدیگر را بغل کرده‌اند در حالی‌ که به هم لبخند می‌زنند، زیادی گل‌درشت و توضیح‌دهنده باشد اما این تنها سطح ماجراست. باید کمی در گوشه و کنار این عکس ریز بشویم. مهمترین بخش این پوستر، نه جلوی قاب، بلکه در عمقش است؛ جایی که آسمان قرار دارد، همراه با ابرهایی سفید و خاکستری. سازنده‌ی باهوش پوستر با ایده‌ای به‌ظاهر ساده اما عمیق، کاری کرده کارستان. او با کشیدن چند خط ساده، تصویر آسمان را تبدیل به سقفی بالای سر مادر و پسر کرده. و خب اگر فیلم را دیده باشید متوجه خواهید شد که منظور از این کار چیست. فیلم درباره‌ی مادر و فرزندی حرف می‌زند که نزدیک به هفت سال در یک اتاقک کوچک توسط یک مرد مرموز اسیر شده‌اند. بچه که هفت سال دارد، در همان اتاق به دنیا آمده و هیچ‌وقت دنیای خارج را ندیده. باز اگر فیلم را دیده باشید متوجه خواهید شد که حرف فیلم، هر چند پرلکنت و نامیزان، درباره‌ی این است که وقتی این مادر و پسر از آن اتاق فرار می‌کنند، در دنیای بیرون هم انگار در زندان بزرگتری اسیر می‌شوند که همه چیزش برای‌شان نامانوس است. طراح پوستر با همان چند خط ساده و ایجاد یک سقف آسمانی بالای سر شخصیت‌ها، پیام کلی فیلم را با زیرکی به مخاطب می‌رساند. نکته‌ی دیگر پوستر هم کادر دور اسم فیلم است که در واقع همان محبوس بودن شخصیت‌ها در اتاق را نمادپردازی می‌کند.

در نتیجه این پوستر برای من بسیار جذاب و پرمفهوم است، حتی بیش‌تر از خودِ فیلم و به نظرم رسید برای شروع این بخش جدید، گزینه‌ی مناسبی باشد.

۴ دیدگاه به “پوستر هفته‌ی اول”

  1. فیلمش را اصلاً دوست ندارم اما پست بسیار خوبی گذاشتی آقا دامون ادامه بده

  2. رهگذر گفت:

    انتخابتون خیلی خوب بود

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای خانگی من – نقد و بررسی فیلم