شماره‌ی ۵۶۱ مجله‌ی «فیلم»

شماره‌ی ۵۶۱ مجله‌ی «فیلم»

شماره‌ی دیگری به دکه‌ها رسید و مطابق معمول مطالب ریز و درشت زیادی در آن پیدا می‌شود. اما پیشنهاد می‌کنم حتماً نقد پوریا ذوالفقاری بر قسم را بخوانید. پوریا مثل همیشه به نکته‌های جذابی اشاره کرده و متن جذابی هم نوشته. شاهین شجری‌کهن هم مطلبی دارد با عنوان «آداب تماشای فیلم هندی» که لطف کرده و در شروع نوشته‌اش به سلسله‌مطالب من درباره‌ی سینمای هند و به‌خصوص یادداشت طولانی‌ام در شماره‌ی ۵۵۳ با تیتر «راه و رسم لذت بردن از فیلم هندی» اشاره کرده و از این مسیر، و البته با نگاهی به اسطوره‌ها و افسانه‌های هندی، به نوعی آن نوشته‌ام را تکمیل کرده است. نتیجه‌اش متن عمیق و خوبی شده که برای «هندی‌بازها» حتماً مفید خواهد بود. باور کنید این توصیه‌ها ربطی به دوستی بسیار نزدیکم با نویسنده‌هایش ندارد. این را برای آن‌هایی گفتم که از رفاقت ما خبر دارند و زین سبب شاید تصور کنند دارم رسم رفاقت را به جا می‌آورم!

اما من هم این ماه دو مطلب دارم. شاید برای اولین‌بار در تاریخ مجله، نقد یک سریال ترکی را می‌خوانید. به یاد ندارم پیش از این برای یک سریال ترکی، مطلبی با این حجم نوشته شده باشد. شما اگر یادتان هست، بگویید. شخصیت یک سریال اینترنتی‌ست که مدتی پیش از پلتفرم «پوهوتی‌وی» پخش شد و به‌سرعت نمره‌های بالایی گرفت تا جایی که در لیست برترین سریال‌های سایت IMDb در حال حاضر سی‌وهشتم است. سریالی متفاوت و جذاب که با آن چیزی که از سریال‌های ترکی در ذهن‌مان ساخته‌ایم، کاملا فرق می‌کند. البته نقد شخصیت، بهانه‌ای شد تا به سازوکار سریال‌سازی در ترکیه بپردازم و در متنی چهارصفحه‌ای زیروبم ماجرا را برای خواننده بگویم. البته هنوز زیرنویس فارسی برایش نوشته نشده و همان‌طور که در متن اصلی هم اشاره کرده‌ام، امیدوارم معرفی این سریال،  کسانی را به فکر بیندازد که ترجمه‌اش کنند. من که نه وقت این کار پردردسر و پرزحمت را دارم و نه حوصله‌اش را. اما از همین حالا آمادگی خودم را برای کمک به مترجمین احتمالی اعلام می‌کنم.

اما مطلب دوم من یادداشتی‌ست بر کمدی نیوکاسل که نوشتن‌اش چالش‌برانگیز بود. در متن هم اشاره کرده‌ام که هر کسی فیلم را دیده، به آن بدوبیراه گفته اما من راهی دیگر رفته‌ام و سعی کرده‌ام چیزی را ثابت کنم که اصلاً قابل اثبات نیست! بعد از دیدن فیلم و خواندن مطلب، یا به من هم بدوبیراه خواهید گفت یا به همراهی‌تان ادامه خواهید که در این‌صورت پیشاپیش ممنونم! خلاصه این‌که فیلم ببینید و «فیلم» بخرید و مطالب من و دوستان را هم اگر فرصتی بود بخوانید، ضرر ندارد.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای خانگی من – نقد و بررسی فیلم