نگاهی به فیلم وی/ اچ/ اس/ ۲ V/H/S/II

نگاهی به فیلم وی/ اچ/ اس/ ۲ V/H/S/II

  • بازیگران: لاورنس مایکل لوین ـ کلسی ابوت ـ آدام وینگارد و …
  • نویسندگان: سیمون برت ـ جیمی نش و …
  • کارگردانان: سیمون بَرت ـ جیسون ایسنر و …
  • ۹۶ دقیقه؛ محصول آمریکا، کانادا، اندونزی؛ سال ۲۰۱۳
  •  ستاره ها: ۳ از ۵
  • این یادداشت روی سایت « یک پزشک » منتشر شده است. ( اینجا )

فیلمی برای شوک کردن

خلاصه ی داستان: جستجو برای یافتن یک دانش آموز گمشده، دو کارآگاه خصوصی را به خانه ای ظاهراً متروکه می رساند که در آن تعدادی نوار وی اچ اس قرار داده شده است. آن ها شروع می کنند به دیدن این فیلم ها …

یادداشت: « وی / اچ / اس / ۲ » ابایی ندارد تا دل و روده بیرون بریزد، خون روی لنز دوربین بپاشد، هیولا نشان بدهد و آدم ها را به فجیع ترین شکل ممکن جلوی دوربین مثله کند. اصلاً این فیلم ساخته شده تا شما را بترساند، تا حالتان را بد کند و گاه شما را از جا بپراند.

این فیلم نسبت به قسمت اول، اثر بسیار بهتری شده است. فیلم های کوتاهی که در اینجا می بینیم ـ که هر کدام توسط افراد مختلفی نوشته و کارگردانی شده ـ به تمام ساب ژانرهای سینمای وحشت سرک کشیده اند؛ از ساب ژانر ماوراء الطبیعه بگیرید تا ساب ژانر جن و روح و حتی زامبی ها. البته همچون قسمت اول، در این قسمت هم چیزی که بیشترین تأثیر را روی مخاطب می گذارد، ذهن خلاق سازندگان این فیلم های کوتاه است. آن ها با تصاویرشان، با خلاقیت هایشان، با خشونت های گرافیکی و تندشان، کاری می کنند که تماشاگر شوکه شود. کابوس های تو در تویی که در این فیلم شاهدش هستیم، تمامی ندارد. این فیلم ساخته شده تا صرفاً بیننده را دچار شوک کند. بهترین قسمت اثر هم مربوط می شود به داستان زامبی شدن آن دوچرخه سواری که هوس کرده از میان جنگلی انبوه بگذرد که در نهایت گرفتار زامبی ها می شود و بعد خودش هم تبدیل به یکی از آن ها می گردد. این داستان، با آن جلوه های ویژه ی تأثیرگذار و آن صداگذاری فوق العاده، انگار به نوعی هجو هارور مووی های اینچنینی نیز هست. در لحظات آخری که دوچرخه سوار زامبی شده، متوجه تلفن همسرش می شود و نام او را روی صفحه ی موبایل خود می بیند، پایان فوق العاده ای برای کار رقم می خورد. در شروع این داستان، صحبت عاشقانه ی دوچرخه سوار را با همسرش دیده بودیم و حالا وقتی دوچرخه سوار، بعد از تبدیل شدن به مُرده ی متحرکِ آدمخوار و افتادن به جان مهمانی تولد یک خانواده و خوردن دل و روده ی مهمان ها، نام همسرش را روی موبایلش می بیند، انگار آن حس آدمیزاد بودن که عشق باعثش است، دوباره به او برمی گردد و می فهمد که باید دنیا را از شر وجود خودش پاک کند. چند دقیقه قبل تر، در یک صحنه ی هوشمندانه، دوچرخه سوارِ زامبی شده را دیده ایم که خودش را در شیشه ی پنجره ی ماشینی که قرار است به سرنشینانش حمله کند، می بیند و با کمی مکث، در انعکاس شیشه، به خود نگاه می کند و لحظه ای آرام می گیرد و ما به خوبی می فهمیم که با دیدن چهره ی حالا دیگر کریه خودش، به چه چیزهایی فکر می کند. اینجاست که می گویم برخلاف قسمت اول، قسمت دوم این اثر ترسناک، ظرافت های بیشتری دارد و در عین حال سعی شده نتایجی اخلاقی هم از میان داستان ها گرفته شود. این قضیه مثلاً در داستان آن گروه فیلمبرداری که رفته اند از  مدرسه ی عجیب و غریب آن مرد تایلندی که ادعا دارد کلید بهشت در دستان اوست و بچه های کوچک را پرورش می دهد برای رفتن به بهشت (!)، خبر تهیه کنند، نمود بیشتری دارد؛ در میانه ی راه، کارگردان آن گروه متوجه می شود همکارش با همسرش، که او هم در همان گروه خبری ست، رابطه داشته و از او بچه دار است. بعد از یک سری اتفاقات کابوس وار و انصافاً از لحاظ بصری تأثیرگذار، بچه ای که از شکم زن بیرون می آید، هیولایی ست که گریبان همکار کارگردان را می گیرد و او را به سزای عملش می رساند! پس ملاحظه می کنید که در این قسمت، نویسندگان تصمیم گرفته اند پایانی اخلاقی هم برای فیلمشان دست و پا کنند، که این به پُر و پیمان شدنِ بخش دوم این فیلم ترسناک، کمک کرده است.

در نهایت باید اعتراف کنم که مدت ها بود فیلم ترسناکی، روی ذهنم اینچنین اثر نگذاشته بود. اگر نازک دل هستید، حساس هستید یا مشکل قلبی دارید، توصیه می کنم این فیلم را نبینید!

جلوه های بصری تأثیرگذار ...

جلوه های بصری تأثیرگذار …

۷ دیدگاه به “نگاهی به فیلم وی/ اچ/ اس/ ۲ V/H/S/II”

  1. hell_girl گفت:

    به نظر من بخش اولش یک فاجعه بود باز قسمت دومش بهتر بود بخش اولش حرکت بی دلیل دوربین و نشان ندادن واقعیت داستان نقاط ضعفش بود ولی بخش دوم خوب تونسته بود بیننده رو به چالش بکشونه

  2. alonewolf31 گفت:

    من قسمت اول رو ندیدم اما دوم رو کامل دیدم..
    حقیقتش با سبک فیلم حال نکردم،یه جورایی مبحم و مسخره بود..
    قسمت های ترسناک فیلم (قسمت دومش)فقط اولش بود که واقعا جالب بود
    بقیه فیلم ترسناک نبود البته به نظر من…
    درکل که بیش از اندازه تخیلی بود :))
    ولی طرز درست کردن فیلم ایده جالی بود،که هرکی یه تایمی فیلم میگیره و اتفاقات رو نشون میده
    میتونست فیلم قشنگ تری بشه ولی حیف….

  3. صمد گفت:

    من همشو تو یه شب دیدم میتونم بگم واقعا مزخرف بود همه از دم چرت بود

  4. دانیال گفت:

    فیلم خفنیه

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای خانگی من – نقد و بررسی فیلم