بیست‌وهشتمین کتاب سال سینمای ایران

بیست‌وهشتمین کتاب سال سینمای ایران

از اوایل امسال پروژه‌ی کتاب سال کلید خورد و موضوعش مشخص شد. هر چند به دلایل اقتصادی و فشارهای فراوان، تعداد صفحه‌های کتاب سال کم‌تر از سال‌های قبل است، اما لااقل برای من، وجود نوشته‌ای پروپیمان و مثل همیشه جذاب از محمد قائد، باعث می‌شود این کتاب سال را خیلی سنگین‌تر از کتاب سال‌های قبل بیابم. اسامی دیگری هم هستند که احتمالاً برای خیلی‌ها کنجکاوی‌برانگیز خواهند بود؛ شمس لنگرودی  و آیدین آغداشلو و بابک احمدی و … اما برای من، محمد قائد جذاب‌ترین‌شان است و پیشنهاد می‌کنم حتماً و حتماً و حتماً مطلب ایشان را بخوانید و لذتش را ببرید. هنگام صفحه‌بندی مجله، ایشان اصلاحیه‌شان را به شکل تایپ‌شده برای ما می‌فرستادند تا اِعمال کنیم و من از خواندن آن اصلاحیه‌ها که طنازی و جذابیت همیشگی‌ را حتی در آن‌ها هم رعایت کرده بود، لذت می‌بردم. هر چند باید اعتراف کنم که صفحه‌بندی مطلب ایشان بسیار سخت و طاقت‌فرسا هم بود و حساسیت‌های خودش را داشت! برای کسانی که احتمالاً قائد و نثرش را نمی‌شناسند، این مقاله‌ی طولانی فرصت خوبی‌ست.

از ابتدا قصد نداشتم برای کتاب سال مطلبی بنویسم، اما در آخرین لحظه‌ها نوشتن مطلبی درباره‌ی فیلم جدید توکلی غلام‌رضا تختی که بی‌ارتباط با نوستالژی هم نیست به من محول شد که مجبور شدم خیلی با عجله بنویسمش. نتیجه‌اش آن چیزی‌ست که با نام «تختی همانی بود که بود» در کتاب می‌خوانید و امیدوارم با وجود شتاب و فشار آخرین لحظه‌ها، نکته‌ای قابل خواندن داشته باشد.

 

۴ دیدگاه به “بیست‌وهشتمین کتاب سال سینمای ایران”

  1. کیوان گفت:

    سلام

    داخل سایتتون چیزی در مورد فیلم shuter island 2010 (جزیره شاتر) ندیدم
    البته بعید میدونم این فیلم را ندیده باشید اما اگر ندیده اید پیشنهاد میکنم حتما ببینید
    خیلی خیلی عالیه
    هر چی بیشتر ببینیدش نکات بیشتری دستگیرتون میشه

    یک فیلم رمز آلود به معنای واقعی کلمه

    • damoon گفت:

      سلام. دو سال پس از دیدن فیلم، «سینمای خانگی من» راه‌اندازی شد، به همین دلیل چیزی درباره‌ی فیلم در سایت نمی‌بینید. بله، فیلم خوبی‌ست، ممنون.

  2. کیوان گفت:

    سلامی دوباره

    میخواستم ببینم میتونید چند تا فیلم در سبک راز آلود مثل shuter island 2010 (جزیره شاتر) یا insomnia 2002 (بی خوابی) بهم معرفی کنید ؟
    ممنون

    • damoon گفت:

      Se7en (1995) – Gone Girl (2014) -Zodiac (2007) – Wind River (2017) – The Killing of a Sacred Deer (2017) – Prisoners (2013) – The Usual Suspects (1995)- فیلم‌هایی هستند که در وهله‌ی اول به ذهنم می‌رسند، نزدیک به آن فضایی که دوست دارید. صدها فیلم دیگر هم وجود دارند که خودتان باید جستجو کنید و ببینید. باید جستجوگر بود.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای خانگی من – نقد و بررسی فیلم