قاب روز؛ نگاه خیره‌ی مورنائو

قاب روز؛ نگاه خیره‌ی مورنائو

در این قاب کم‌تردیده‌شده، فیلم‌ساز بزرگ آلمانی مورنائو را در کنار فیلم‌بردارش چارلز روشر پشت‌صحنه‌ی یکی از بزرگ‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما و یکی از اولین عاشقانه‌ها یعنی طلوع می‌بینیم. او با این فیلم صامت، چنان به روح و روان دو عاشق نزدیک شد که بعد از آن انگار هیچ فیلم دیگری نتوانست حتی از کنارش نیز عبور کند. توجه مورنائو به شخصیت‌ها و ورود به زیر پوست آن‌ها با حرکت‌های آن دوربین سیالش که روشر بزرگ و برنده‌ی جایزه‌ی اسکار فیلم‌برداری پشت آن نشسته بود، طلوع را تبدیل به فیلمی کرد که هنوز هم دیدنی و جذاب است.

در این عکس، مورنائو، بلندگو‌به‌دست و روشر پشت دوربین، صحنه‌ای را وارسی می‌کنند. بلندگویی که در دست‌های مورنائوست، حروف اول نام فامیل او را یدک می‌کشد: «فردریش ویلهلم». ظاهراً آن وقت‌ها نه‌تنها صندلی‌ها، بلکه بلندگوها هم متعلق به کارگردان‌ها‌ بود و اسم‌شان را روی آن می‌نوشتند. نگاه خیره‌ی مورنائو به صحنه و ریزبینی‌اش به جزئیات، در تاروپود فیلم‌های بزرگش هم نمود بارزی دارد.

.

۴ دیدگاه به “قاب روز؛ نگاه خیره‌ی مورنائو”

  1. احمدرضا گفت:

    سلام.
    آمدم یک سر بزنم وبروم.
    همیشه پست هاتون دوست دارم.
    ۱-بیشتر بنویس تا بیشتر دوستت داشته باشم:)

    ۲-ازسایت هایی مثل یکتانت تبلیغات بگیر، تا در کنار پست ها درآمد نیز داشته باشی.

    سپاس.

  2. مرجان گفت:

    سلام بر شما،
    فیلم طلوع دو تا ورژن داره و فکر میکنم من ورژن دومش رو دیدم که یار صحنه های این فیلمی هم که شما راجه بعش نوشتید استفاده شده ، درست گفتم آیا ؟
    و اگر اینگونه باشد دوباره نیاز دارم که اون فیلم زیبا رو ببینم .
    ممنون از متن مفیدتون

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای خانگی من – نقد و بررسی فیلم