پوستر پانزدهم

پوستر پانزدهم

 

پیش از این درباره‌ی دندان‌پزشک (برایان یوزنا) صحبت کرده بودم (اینجا). داستان فیلم حکایت زندگی دکتر فین استون، با بازی بی‌نظیر کوربین برنسن، است که همسر زیبایی دارد. دکتر استون دندان‌پزشک متبحری‌ست. او یک روز متوجه می‌شود، همسرش به او خیانت می‌کند و این آغاز سلسله‌قتل‌هایی‌ست که در تاریخ سینما نظیر ندارند؛ دکتر به سرش می‌زند تمام بیمارانش را از ناحیه‌ی دندان شکنجه کند.

پوستر این فیلم، یکی از بی‌رحمانه‌ترین و مشمئز‌کننده‌ترین پوسترهای تاریخ سینماست چون روی حساس‌ترین نقطه‌ی بدن تمرکز دارد، چون ما را یاد دندان‌پزشکی و آن دستگاه ترسناک می‌اندازد که دکتر آن را قژقژکنان به دندان ما نزدیک می‌کند و این صدا تا مدت‌ها در گوش‌مان زنگ می‌زند. زنی که در این پوستر دهانش را باز کرده، معلوم نیست این کار را خودخواسته انجام داده یا این‌که دکتر به‌زور دهان او را باز نگه داشته است؛ چیزی بین این دو حس را منتقل می‌کند. حضور آمپول دندان‌پزشکی که به جای کلمه‌ی «تی» انگلیسی نشسته، و البته رنگ قرمزی که سرتاسر فضای بالای سر بیمار را پر کرده، حس ترسناک‌تر و خفقان‌آورتری به پوستر می‌بخشد که به این راحتی‌ها فراموش نخواهد شد.

دندان‌پزشک یکی از آن فیلم‌های کالت و درجه‌یکی‌ست که باعث می‌شود شما از دندان‌پزشک‌ها بیش از پیش بترسید!

.

۵ دیدگاه به “پوستر پانزدهم”

  1. ناشناس گفت:

    مشخصه به زور داره اینکار رو انجام میده ! دستش رو نگاه کنید و چشم این خانم که از حدقه زده بیرون ! دستش خشم و عصبانیت رو نشان میده.

  2. ناشناس گفت:

    ببخشید چند وقت پیش یک فیلمی از تلویزیون دیدم به اسم «ساحل زیبای کوچک»(۱۹۴۹).این فیلم رو تماشا نکردید ؟ فکر میکنم فیلم مهجوری هست.

    • damoon گفت:

      به یاد ندارم متاسفانه

      • ناشناس گفت:

        برایم جالبه که تلویزیون این فیلم ها رو پخش میکنه. البته چه فایده هر چقدر هم که فیلم و دوبله خوب باشه با سانسور نابودش میکنن و جنازه فیلم رو تحویل آدم میدن ! یادم میاد چند سال پیش اتفاقی فیلم شاهین مالت رو از تلویزیون دیدم.هر سکانسی که خانم اوشانتی (مری استور) حضور داشت به سرعت کات میخورد ! یک نکته دیگه هم در مورد صدا و سیما بگم.واقعا جای تعجب داره که در حال حاضر هیچ برنامه سینمایی روی آنتن نمیره ! چرا برنامه ای برای نقد سینمایی (و حتی هنر های دیگر) تولید نمیشه ؟ برنامه کتاب باز روهم که قطع کردند!

        شما بهتر از من می دونید که سینمای کلاسیک فرانسه چقدر از اینجور فیلمهای مهجور داشته.این فیلم رو ایو آلگره ساخته . این کارگردان را میشناسید ؟

        ببخشید بابت پرحرفی.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای خانگی من – نقد و بررسی فیلم