از میانِ گفته های اهالی هنر، شماره ی دو

باید به چیزی دل بست تا بتوان خلق کرد و برای دل بستن هم باید دانست.

عباس کیارستمی

 ***

مصیبت ها همچنان وجود خواهند داشت ولی فکر می کنم انسان ها می توانند از نو زاده شوند. منظورم آن « نوزایی روحی » به مفهوم مذهبی اش نیست بلکه ایجاد تغییر در زندگی است، طوری که معناهای تازه ای پیدا کنیم و شناخت جدیدی از خودمان به دست بیاوریم. من به تغییر ایمان دارم. لحظه ای که استقرار پیدا می کنیم همان وقتی است که مصیبت به سراغمان می آید.

آلفونسو کوآرون

 ***

سوررئالیسم به من آموخت که زندگی معنای اخلاقی دارد؛ معنایی که آدمی نمی تواند آن را نادیده بگیرد. سوررئالیسم به من آموخت که افراد انسانی آزاد نیستند. پیش از آن اعتقاد داشتم که آزادی آدمی نامحدود است. سوررئالیسم نوعی دقت و انضباط را به من آموخت که می باید از ان تبعیت می کردم. این، یکی از بزرگترین درس های زندگی من بود و به طرزی شگفت مرا به جلو راند.

لوئیس بونوئل

 ***

یکی از دوستانم وقتی اولین فیلم کوتاه من را دید، گفت: (( مهم ترین نکته ای که باید بیاموزی اینست که وقتی حرفی برای زدن نداری خاموش باش و خفه شو … ))

لوک بسون

 ***

مهم نیست که چیزی حقیقت ندارد، مهم این است که تماشاگر فکر کند حقیقت دارد.

ویلیام گلدمن

 ***

این خیلی خوب است که مردم فیلم را تحویل بگیرند ولی ممکن است در فیلم بعدی ام اشتباه کنم. فیلمساز بودن یعنی هم فیلم بد ساختن و هم فیلم خوب ساختن. هیچ وقت نمی توان فقط فیلم خوب ساخت. ولی چه کسی اهمیت می دهد؟ مهم این است آنچه را که دوست دارید بسازید. این مهم ترین مسأله است. بالاخره می دانید که برخی فیلم ها بهتر از بقیه در می آیند، ولی در نهایت کارگردان بودن کاری تنش زاست و همین که چیزی بسازید که لااقل خودتان، از آن راضی باشید، پدرتان را در می آورد.

آلخاندرو گونزالس ایناریتو

 ***

در یک فیلم بد، طرف می گوید: (( سلام جک. امروز عصر به خانه ت می آیم چون می خواهم پولی را که از من قرض کرده ای پس بگیرم. )) و در یک فیلم خوب، او می گوید: (( جک، دیروز کدوم جهنمی بودی؟! ))

دیوید ممت

 ***

من در تمام دوره ی فعالیت حرفه ای ام فقط آشغال ساخته ام. شکی در این نیست.

ماریو باوا

 ***

وقتی هیأت ممیزی از من می خواهد تا صحنه یا صحنه هایی را حذف کنم، من هم وسوسه می شوم که آن ها را قتل برسانم! گاهی این اعمال نظر آزاردهنده و ناامیدکننده است و گاهی هم ترجیح می دهم که این فقط یک کابوس باشد و زمانی که بیدار شدم، در روزنامه ی صبح بخوانم که تمام اعضای هیأت ممیزی مرده اند!

داریو آرجنتو

***

واقعاً تعجب می کنم از آدم هایی که ۱۸ سال عمرشان را تلف می کنند تا چیزی بنویسند. شنیده ام آن بابایی که مادام بوواری را نوشته همین مدت رویش کار کرده. خب، کتابش اصلاً فروشی هم کرد؟ نه خیر. کتاب مزخرفی بود و فیلم مزخرفی هم از رویش ساخته شد.

سیلوستر استالونه

***

به این دلیل بازیگر شدم که در مدرسه شاگرد موفقی نبودم و به وجهه و اعتبار نیاز داشتم.

داستین هافمن

 ***

فیلمسازی شبیه بچه دار شدن است. نُه ماه طول می کِشد و هر روز صبح هم حالت تهوع دارید.

گای همیلتن ( کارگردان )

 ***

او [ آستنلی کوبریک ] آدم خیلی مرموزی بود، هیچ وجه مشخصی از بدی یا خوبی در رفتارش پیدا نمی شد. کسی واقعاً نمی دانست در جوانی اش چه کرده یا حتی سنش چقدر است اما همه می دانیم که او حتی اگر نابغه حسابش نکنید، حداقل آدمی بود با استعداد و ذوقی فوق العاده و عالی.

پیتر یوستینف

 ***

همیشه دوست دارم آدم خوبی باشم و قطعاً خوب بودن کار راحت تری ست. مشکل اینجاست که در آن صورت نمی توانی فیلم خوب بسازی.

ویلیام وایلر

۶ دیدگاه به “از میانِ گفته های اهالی هنر، شماره ی دو”

  1. NOBODY KNOWS گفت:

    جمله ی دیوید ممت و گای همیلتن فوق العاده بود

  2. سمانه گفت:

    فوق العاده بود…واقعا لذت بردم.ممنون

  3. احمد گفت:

    واقعاً تعجب می کنم از آدم هایی که ۱۸ سال عمرشان را تلف می کنند تا چیزی بنویسند. شنیده ام آن بابایی که مادام بوواری را نوشته همین مدت رویش کار کرده. خب، کتابش اصلاً فروشی هم کرد؟ نه خیر. کتاب مزخرفی بود و فیلم مزخرفی هم از رویش ساخته شد.

    سیلوستر استالونه.

    آقای استالونه: دقیقا به همین خاطره که این کتاب ماندگار شده: چون امثال شماها در موردش نظر میدهید و به قول براندو ما روی شما بازیگرها زیاد حساب باز کردیم.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای خانگی من – نقد و بررسی فیلم