از میانِ حرف‌ها، شماره‌ی ده

بدیهی است که مشکل می‌شود با کسی قهوه‌­ای خورد اگر که بعدازظهرش باید بنویسی فیلم چرندی ساخته است.
ژان لوک گدار

.

من دوست دارم فیلم‌هایم بیش از شش ساعت طول بکشند. اما چون کسی روی فیلم شش‌ساعته سرمایه نمی‌گذارد، و هیچ سینمایی هم آن را نمایش نمی‌دهد، من هم کلک می‌زنم و فیلم‌هایم را تکه‌تکه می‌کنم و سه‌گانه می‌سازم.

تئوردور آنجلوپولوس

.

من کاملاً تنبلم. به همین دلیل، شغلی که از آن لذت می‌برم فیلم‌نامه‌نویسی است. این ویتوریو گاسمن بود که متقاعدم کرد، کارگردان شوم. شغلی برای یک دروغگو، چرا که تو باید تظاهر کنی همه‌چیز را می‌دانی.

اتوره اسکولا

.

روزی فردی به من گفت که هر دقیقه یک قتل رخ می‌دهد. بنابراین من دیگر وقت‌تان را نمی‌گیرم و می‌گویم برگردید سرکارتان!

آلفرد هیچکاک

 . 

باید راست به فیلم چشم بدوزید؛ این تنها شیوه‌ی فیلم دیدن است. فیلم، هنر پژوهش‌گران فرهیخته نیست، هنر عامه‌ی بی‌سواد است.

ورنر هرتزوگ

.

کلمات «بوس‌بوس، بنگ‌بنگ» [عنوان یکی از کتاب‌های کیل] را از پوستر یک فیلم ایتالیایی گرفتم. این‌ها شاید موجزترین بیان ممکن جذابیت سینما باشند. این جذابیت است که ما را به سینما می‌کشاند و در نهایت وقتی درمی‌یابیم سینما به‌ندرت چیزی بیش از این در چنته دارد که به ما عرضه کند، دچار یأس و سرخوردگی می‌شویم.

پائولین کیل

 .

انتقام شیرین است و چاق‌تان هم نمی‌کند.

آلفرد هیچکاک

.

تماشاگر هرگز اشتباه نمی‌کند. یک تماشاگر منفرد ممکن است کودن باشد، امّا هزار کودن با هم در تاریکی، یعنی منتقدی نابغه.

بیلی وایلدر

.

احتمالاً همه‌ی ما هنوز آرزو می‌کنیم که فیلم، هنر باشد. قطعاً به این دلیل وارد عرصه‌ی فیلم‌سازی شدم که فکر می‌کردم فیلم هنر است. اما حالا دیگر چنین عقیده‌ای ندارم.

پل ورهوفن

.

من فیلم‌های ترسناک نگاه نمی‌کنم، پس مسلماً به تماشای فیلم‌های خودم هم نمی‌روم.

برایان دی‌پالما

.

یک نویسنده‌ی متوسط به اندازه‌ی ده منتقد خوب می‌ارزد.

پیتر گرین‌اوی

.

اگر شکست بخورم این صنعت به‌راحتی مرا حذف می‌کند و اگر موفق شوم، یک میلیون دلار در اختیارم می‌گذارد تا گند بزنم.

جرج رومرو

.

هر کسی که اصول تکنیکی اولیه را بداند، می‌تواند کارگردانی کند. کارگردانی کار پیچیده‌ای نیست، هنر هم نیست. موضوع اصلی این است که دیدگاه و نظر مردم را به تصویر بکشید.

جان فورد

.

هیچ‌کس آن‌قدر نابغه نیست که فیلمی را به‌تنهایی ساخته باشد.

کیث گوردن

.

واقعاً رویایی است، فراتر از رویا … خیال داشتیم فیلم خودمان را به شیوه‌ی خودمان و با استعدادی که فکر می‌کردیم داریم بسازیم، با این امید که پخش‌کننده‌ای پیدا شود و شاید کسی از فیلم خوشش بیاید. این‌که این‌جا بایستیم، واقعاً صادقانه بگویم اصلاً به خواب‌مان هم نیامده بود.

مارک بول پس از گرفتن اسکار بهترین فیلم‌نامه‌ی غیراقتباسی برای مهلکه (کاترین بیگلو)

.

بعضی کارها هست‌ که خیلی سریع پیش می‌رود. یک روز مثلا ممکن است سی صفحه بنویسید و یک روز هم ممکن‌ است به خاطر یک واژه بلند شوید بروید یزد. چرا؟ چون اگر شما دارید اثری خلق می‌کنید و می‌نویسید، باید بهترین و صحیح‌ترین ماتریال را داشته باشید و پژوهش‌ها را انجام بدهید. خواننده‌ کافی است فقط یک غلط را در اثرتان ببیند. این در کلّ برداشت ما از اثر تأثیر دارد. حالا نمی‌دانم این‌ شاید ژنتیک است یا به علت معلم بودن من.

اسماعیل فصیح

 

۳ دیدگاه به “از میانِ حرف‌ها، شماره‌ی ده”

  1. احمد گفت:

    آقا:
    این اتوره اسکولا نادیده گرفته شده. دلم میخواد بیشتر درباره ش بخونم. فیلمهاش از نگاه شما هم ۴٫۵ بودند. جز اینکه یک روز مخصوصش هنوز نقد نکردی.

پاسخ دادن

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سینمای خانگی من – نقد و بررسی فیلم